Návštěvnost e-shopů na Black Friday překonala rekord, online prodeje velkých kamenných hráčů však klesly

30. 11. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: vshosting~)
Česko má za sebou Black Friday. Během uplynulého týdne Češi v počtu kliků v online obchodech opět překonali rekord. Jejich průměrný počet za vteřinu od pondělí 22. 11. do neděle 28. 11. dosáhl čísla 417. E-shopy velkých kamenných hráčů, které celý loňský rok v prodejích meziročně rostly, si však oproti loňskému Black Friday pohoršily asi o 30 %.

Asi všichni obchodníci byli zvědaví, jak letos oblíbený svátek slev dopadne. Najdou lidé peníze na utrácení? Bude dostatek zboží? Nezavřou opět kamenné prodejny a nebude se celá republika bát přetížených logistických služeb? Nikoliv. Black Friday proběhl bez větších omezení a sféra e-commerce si zapisuje, i když v porovnání s předchozími lety mírnější, úspěch.

Jak Češi letos přes celý slevový týden klikali?

Průměrná hodnota kliků za vteřinu (návštěvnost) dosáhla hodnoty 417, což představuje oproti loňským 365 nárůst o 14,2 %. Z hlediska náporu na české servery šlo o rekord. „Toto zjištění neznamená, že čísla rostla všem e-shopům, jsou mezi nimi velké rozdíly. Některým návštěvnost oproti loňskému extrémnímu nárůstu klesla, jiné vystřelily na více než dvojnásobek,” uvedl David Lintimer, obchodní ředitel společnosti vshosting~, a doplnil: „Poukazuje to na fakt, že za poslední rok, kdy došlo k masivnímu přesunu do online prostředí, dochází k tříbení a konsolidaci trhu. Šikovným e-shopům se disproporčně daří, postupně vytlačují ty méně úspěšné. Řada elektronických obchodů se také během roku 2021 spojila.”

Black Friday letos u většiny e-shopů velkých kamenných hráčů nebyl tak silný

Tržby elektronických obchodů velkých kamenných hráčů za rok 2020 vzrostly meziročně na dvojnásobek. Z pohledu akce Black Friday si ale letos v porovnání s loňským svátkem slev pohoršily asi o 30 %. Důvodů, proč tomu tak letos je, může být mnoho. Mezi již dobře známé patří vysoká míra inflace a s tím související spoření u Čechů. Lidé letos nakupují relativně více v kamenných prodejnách. Vloni touto dobou totiž kvůli uzavření většiny z nich jednoduše nemohli. Obchodníci však zoufat rozhodně nemusí. „Při pohledu na celkové dosavadní tržby za rok 2021je zřejmé, že e-shopy velkých kamenných hráčů si meziročně opět polepší,” řekl Matěj Kapošváry, provozní ředitel společnosti Shopsys, a vysvětlil: „Pro zmíněný segment vyplývá, že v porovnání s loňským rokem důležitost Black Friday poklesla. Vysvětlení může být několik, tím nejčastějším však je právě skutečnost, že se lidé částečně vrátili k nákupům v kamenných obchodech.“

Statistiky vyplývají z analýzy poskytovatele hostingových služeb vshosting~, který provozuje více než 60 % českých a slovenských e-shopů, a firmy Shopsys zabývající se tvorbou e-shopů pro největší hráče na trhu v ČR.

Podobné články

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Letošní platební trendy – tlak na bezpečnost, loajalitu i pohodlí

1. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Český zákazník se za poslední dva roky změnil k nepoznání. A spolu s ním se vyvíjí i ekosystém plateb, které mu obchodníci nabízí a které vyžaduje. Placení totiž nepřestává mít klíčovou roli během celého nákupního procesu – stále jde o moment, který v zákazníkovi nechává zásadní emoce, promítající se do dalšího potenciálního nákupu. Čtěte více