V Česku i ve světě chybí produktoví manažeři
Z dat LinkedInu vyplývá, že v pražské metropolitní oblasti, čítající dva miliony obyvatel, lze najít pouze 546 lidí, kteří se hlásí k roli produktového manažera v IT a softwarovém vývoji. To je 273 manažerů na milion obyvatel. Praha tak ztrácí na významná startupová centra, jako je Londýn s 359 produktovými manažery na milion obyvatel a San Francisco s poměrem 1 737 na milion obyvatel. Aby Praha dohnala Londýn, potřebovala by o 32 % produktových manažerů více, k dorovnání San Francisca by jich musela mít šestinásobek. Startup productboard, který pomáhá produktovým manažerům ve více než 3 000 firmách efektivně navrhovat digitální produkty, vidí příčiny hned v několika oblastech.
„Produktoví manažeři existují ve světě fyzických produktů dekády. Ovšem digitální svět je novinka. S rozvojem těchto služeb narůstá i jejich komplexita. Data nám ukazují, že nedostatek produktových manažerů je problém nejen rozvíjející se české startupové scény, ale pozorujeme jej i v globálním měřítku. Tato pozice je proto hůře sehnatelná než vývojář. Je to dáno především nároky na všeobecný byznysový přehled, stejně jako na odbornost ve vývoji a řízení projektů. Jsou to zkrátka lidé, kteří se na rozdíl od projektových manažerů dívají na problémy z jiného úhlu pohledu: nesledují pevný cíl, ale ptají se, zda a pro koho má daný produkt smysl. Nejčastěji se rekrutují z řad vývojářů a technologických konzultantů, kteří k nim mají po technické stránce nejblíže,“ uvedl Daniel Hejl, spoluzakladatel a CTO productboardu.
Aby se Praha dotáhla na ostatní startupová centra, musela by mít o 32 % více produktových manažerů na dorovnání Londýna (8,9 milionu obyvatel) a více než šestinásobek na San Francisco (7,8 milionu obyvatel, pokud se připočítají oblasti Sanfranciského zálivu, v jehož nejjižnější části se nachází Silicon Valley). Na trhu je navíc podle dosavadních dat nejen velký nedostatek produktových manažerů, ale i velký nepoměr ve srovnání s projektovými manažery. V Praze a okolí jich působí pouze 546 oproti 1 400 projektovým manažerům. S obrovským nepoměrem se potýká i Londýn: 3 197 oproti 5 400. San Francisco má poměr opačný: 13 550 produktových manažerů na pouhých 6 700 projektových manažerů.
Zároveň se podle dat LinkedInu, která shrnul na svém talentovém blogu, zásadně zvýšila poptávka po technologických manažerských pozicích, a to zejména v práci na dálku. V této kategorii byli produktoví manažeři čtvrtým nejpoptávanějším povoláním za měsíc červen. Předčili tak sales, projektové i account manažery.
Proč je ČR pozadu?
Příčinu v nedostatku produktových manažerů lze hledat zejména v historické pozici České republiky, kde úspěšné softwarové firmy v oblasti B2B SaaS (Software as a Service) začaly vyrůstat teprve nedávno. „Podhoubí pro rozvoj technologické a vývojářské scény vybudovaly v České republice první velké startupy typu GoodData, Socialbakers a další. Dnes je díky tomu startupů mnohem více a mohou růst rychleji. S tím ale rostou i nároky uživatelů a komplexita produktů, což je přesně práce produktového manažera. Ti se dříve vůbec nemuseli řešit, doba se však posunula a nyní jde o jednu z rolí, bez které se úspěšné B2B SaaS startupy neobejdou,“ dodal Daniel Hejl.
Gartner: S čím se produktoví manažeři potýkali během pandemie covidu-19?
Podle Gartneru firmy začaly kvůli koronakrizi měnit své priority, především na udržení stávajících zákazníků či digitalizaci prodejních procesů. Rovněž začaly klást požadavky na dostupné nabídky produktů a jejich vyzkoušení, takzvaně try & buy nabídky. Tomu se museli přizpůsobit i produktoví manažeři – pozastavili část vývoje nových produktů a pozornost upřeli na byznysovou hodnotu těch současných, zvýšili důraz na podporu stávajících zákazníků. V neposlední řadě si museli zvyknout na roztříštěné týmy a kombinaci remote a kancelářské spolupráce.
Dopady koronakrize se pak projevily ve ztrátě stávajících klientů, změně potřeb zákazníků a dynamice ve vzájemných vztazích. V neposlední řadě to bylo i přerušení dodavatelských řetězců a zpoždění v dodávkách produktů. Tyto následky zásadně ovlivnily práci produktových manažerů a vystavily je dosud nevídané zatěžkávací zkoušce. Málokdo tak zároveň kvůli stávající nejistotě vstupoval na trh práce.