Česko a Češi musí přidat v klíčových digitálních dovednostech
Jak vyplynulo ze studie IDC pro společnost Microsoft, která detailně zkoumala téma digitálních dovedností z pohledu zaměstnavatelů v šesti zemích střední a východní Evropy (CEE) včetně Česka, industriální tradice, inovace a samotné technologie pro úspěch v budoucnosti již stačit nebudou.
Studie „Zpráva o stavu digitálních dovedností v zemích střední a východní Evropy“ jasně potvrdila, že průmyslový svět čelí krizi dovedností. Firmy mají stále větší problém najít zaměstnance s digitálními dovednostmi, především pak v souvislosti s přechodem do cloudu. V provozu i například v personálních a finančních odděleních chybí experti na podnikovou architekturu, analýzu velkých dat (Big Data) nebo pracovníci schopní sladit IT a obchodní cíle, jako jsou dovednosti ITIL (IT Infrastructure Library). Paradoxní je, že nedostatek digitálních dovedností není u nás ve srovnání s ostatními zeměmi střední a východní Evropy vnímán tak urgentně (s výjimkou dovedností souvisejících s AR/ VR a tradičním vývojem aplikací, např. Java a Python). Podíl práce vyžadující znalost umělé inteligence (AI), robotiky a internetu věcí se přitom stále zvyšuje.
„Zvyšování kvalifikace je bezprostřední reakcí na probíhající technologickou a ekonomickou transformaci. Firmy ale stále ještě tráví hodně času zkoumáním tvrdých dovedností. Je čas změnit přístup, podívat také na měkké dovednosti svých lidí, jejich schopnost učit se a pochopit nové znalosti, aby vytvořili pracovní sílu, která se může vyvinout v nová pracovní místa budoucnosti. Stručně řečeno, zvyšování kvalifikace a intelektuální obnova se musí stát samozřejmostí pro každou společnost nebo komunitu, která chce prosperovat,“ řekl Rudolf Urbánek, generální ředitel Microsoft Česká republika a Slovensko.
Ze studie vyplývá, že dnes již necelá polovina tuzemských firem (46 %) má zavedené určité programy rekvalifikace (vs. 53,4 % coby průměr zemí střední a východní Evropy). Bohužel tyto programy se často zaměřují na pracovníky, kteří již mají nějaké digitální dovednosti. V budoucnu se tak ještě mohou dále zvýšit rozdíly mezi vysoce kvalifikovanými odborníky a pracovníky bez významných digitálních zručností a zkušeností.
„V Microsoftu velmi citlivě vnímáme zvětšující se mezeru mezi dovednostmi současníků a potřebami pracovníků budoucnosti. Z tohoto důvodu již nyní nabízíme celou řadu aktivit na podporu celoživotního vzdělávání, s cílem zvýšit odborné a digitální dovednosti pracovníků a pomoci je tak připravit na potřeby budoucího trhu práce. Vybírat je možné z celé řady iniciativ – například Microsoft Learn (zdarma pro technicky zaměřené pracovníky), Microsoft AI Business School (program zdarma pro business), nebo AI School pro vývojáře,“ vyjmenoval Rudolf Urbánek a dodal: „Začít je možné kdykoliv, bez ohledu na to, jaké dovednosti máte. Stačí jen udělat první krok.“