Digitalizace je pro podniky prioritou, chybí však lidé s patřičnými znalostmi

4. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: SAP Ariba)
Podle ředitelů nákupu dojde letos ve firmách k dalšímu zrychlování digitalizace nákupních procesů. Cílem je snaha posunout obor od administrativy směrem ke strategické obchodní roli. Tento posun s sebou nese organizování dodavatelské sítě, řízení inovací a růstu, sladění obchodních operací s etickými a sociálními hodnotami, stejně jako řízení rizik.

Informace vyplývají z výsledků globálního průzkumu provedeného Mannheimskou univerzitou ve spolupráci se společností SAP Ariba. Studie mimo jiné poukazuje i na nedostatky brzdící proces digitalizace.

„Dle průzkumu jsou hlavními překážkami zvyšování výkonnosti oddělení nákupu rozpočtová omezení, dostupnost analytických dat a nedostatek talentů s potřebným know-how, zejména s analytickými a datovými znalostmi. Ředitelé nákupu navzdory tomu chápou naléhavost i význam digitalizace a plánují její zavádění,“ zdůraznil Marcell Vollmer, digitální ředitel SAP Ariba, a dodal: „Pro společnosti je důležité hledat způsoby zavádění nových technologií a inovací tak, aby posílily roli oddělení nákupu při zvyšování příjmů, nikoli pouze při úspoře nákladů.“

Pro zlepšení výkonnosti nákupního oddělení je digitalizace považována za důležitou pro 84 % respondentů průzkumu, přičemž primární cíle projektů digitalizace jsou často jasné: automatizace procesů, zlepšení kvality dat, dosažení úspor nákladů a zlepšení souladu s regulatorními požadavky. Osvojení rozvinutých technologií, jakými jsou třeba cloudová řešení, je na průměrné úrovni, využívají je pouze dvě třetiny sledovaných firem (65 %). Také adopce rozvíjejících se technologií je zatím stále na nízké úrovni, méně než 15 % firem využívá umělou inteligenci, strojové učení, chatboty nebo prediktivní analytiku. V popředí jsou zatím zejména společnosti z IT, telekomunikací a médií. Na úplném konci naopak stojí veřejná správa. Výroba, průmysl a zdravotnictví dělají sice obecně také menší pokroky, avšak výroba je lídrem v 3D tisku, automobilový průmysl ve využití digitálních dvojčat, tedy virtuálních replik fyzických zařízení, a finanční služby zase v použití blockchainu.

Díky digitalizaci se výrazně mění způsob práce. Nedávný průzkum SAP Fieldglass provedený ve spolupráci s Oxford Economics ukázal, že organizace se při využití specializovaných talentů stále více spoléhají na externí pracovní sílu. Ta zahrnuje nezávislé dodavatele a poskytovatele služeb, jako jsou IT poradenské společnosti a marketingové agentury. Podle průzkumu je 42 % výdajů spojených s pracovní silou vynaloženo na externí pracovníky.

Téměř polovina (48 %) vedoucích pracovníků tvrdí, že by jejich společnost nebyla schopna normálně podnikat bez externistů a 59 % dokonce uvádí, že jim pomáhají konkurovat v digitálním světě. Většina členů vedení se domnívá, že externí pracovní síla je důležitá pro dosažení obchodních cílů, jako je zvýšení rychlosti uvedení produktu na trh (61 %) a zlepšení zákaznické spokojenosti (67 %). Studie však také upozornila na nedostatečné efektivní řízení externích pracovníků.

Výzkum dokládá, že poskytovatelé služeb jsou cenným zdrojem specializovaných dovedností, jako jsou zejména umělá inteligence, strojové učení, blockchain, datová věda, robotika a internet věcí. Ty společnosti potřebují k úspěchu v dnešní digitální ekonomice.

Podobné články

Konica Minolta a Nintex: Výhody automatizace procesů

12. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Konica Minolta)
Filip Steiger, expert na automatizaci z Konica Minolta, nám v rozhovoru vysvětlil, jak digitalizace a automatizace firemních procesů pomocí nástroje Nintex může výrazně zvýšit efektivitu firemních operací. Dozvíte se, proč je automatizace klíčová právě teď a komu je určena. Čtěte více

Asseco představilo širokou škálu inovací

30. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Asseco Solutions )
Od zlepšování zákaznické zkušenosti až po analýzu regálů v obchodech. Od chytrých platebních služeb po inteligentní boty. Asseco představilo inovativní projekty v oblasti cloudu a umělé inteligence (AI), které byly dodány klientům z mnoha zemí Evropy. Čtěte více

Arrow nabídne digitální pracovní platformy Omnissa

29. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Arrow ECS)
Společnost Arrow Electronics podepsala celoevropskou smlouvu s poskytovatelem digitálních pracovních platforem Omnissa. Arrow tak bude svým partnerům poskytovat přístup k digitálním pracovním platformám na bázi AI, které se přizpůsobují způsobu práce uživatelů a současně optimalizují bezpečnost, IT provoz i náklady. Čtěte více

Jak digitalizují malé a střední podniky v Česku? Spoléhají na nové technologie v čele s AI agenty

22. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Malé a střední podniky se v České republice, potažmo v celé Evropě, potýkají s řadou problémů. Kromě stále zmiňovaných regulací a byrokracie tu jsou ale další významné faktory. Mezi ně patří složitější přístup ke kapitálu nebo problémy s adopcí technologií. Právě technologie přinášejí způsoby, jak růst rychleji navzdory nedostatku zdrojů i pracovních sil. Čtěte více