Zrecenzované produkty se prodávají výrazně lépe

3. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Lesensky)
Zákazník při výběru zboží mnohem více věří produktům, které jsou recenzované. Pokud navíc své zkušenosti se zbožím předává vlivná osoba, kterou zákazník zná a věří jí, pravděpodobnost nákupu markantně roste. Dobře jsou si toho vědomy i velké e-shopy, které do svých řad vábí ta největší jména na trhu a do obsahu pod svou značkou investují nemalé finanční prostředky.

S recenzemi u svých produktů pracuje už téměř každý větší e-shop v České republice. „Recenze na internetu obecně změnily přístup zákazníků k nakupování. Ať už jde o výběr e-shopu či konkrétního druhu zboží, ale například i o dovolenou. Recenze ovlivňují výběr prakticky vždy,“ řekl Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.

Postupem času se ale mění forma recenzí. Zatímco ještě v nedávné minulosti téměř všechny recenze byly anonymní, v současnosti velké firmy čím dál častěji vyhledávají spolupráci s vlivnými lidmi, které zákazník zná a snáze se s nimi ztotožní.

Spolupráce s influencery má mnoho různých podob. V posledních měsících je nejoblíbenější formou zasílání vlastních výrobků influencerům ze sociálních sítí zdarma. Internetové hvězdy pak na svých kanálech zveřejňují své názory a hodnocení okruhu lidí, kteří věří jejich názoru. „Práce s influencery je moderní marketingová metoda cílící především na mladší zákazníky. Dává prostor pro rychlé oslovení nových nakupujících nebo komunikování aktuální marketingové či produktové akce. Recenze od influencerů jsou dalším střípkem do celkové marketingové mozaiky jednotlivých firem,“ dodal Vetyška.

Jak pracují s influencery největší české e-shopy?

Jeden z největších českých e-shopů zaměřený na elektroniku CZC.cz patří k průkopníkům spolupráce s vlivnými lidmi. „V CZC.cz jsme začali s influencery pracovat již v době, kdy to byla na českém trhu poměrně nová věc, takže primární motivací bylo vyzkoušet si, co tento typ marketingu dokáže. Zejména v počátcích jsme si vybírali známější influencery jako Jirku Krále či FattyPillowa, časem jsme zkoušeli i menší spolupráce. Pokud je výběr správný, v rámci mediamixu jsou pro nás influenceři nezastupitelný prvek,“ přiblížil Milan Duda, marketingový ředitel CZC.cz.

CZC.cz při spolupráci s influencery sází na silné tváře, které se pohybují v herním prostředí. Velmi důležitou roli hraje uvěřitelnost. „Influencerům se do práce snažíme nezasahovat, máme pocit, že by měli mít možnost připravit si vlastní scénář, aby byla videa co nejvíce autentická. I hotová videa necháváme žít vlastním životem, nekomentujeme je, ani je nesdílíme na našich sociálních sítích,“ dodal Duda.

V CZC.cz se věnují i vlastní tvorbě. Vzniká tak specifický formát videí, do kterých si firma při některých příležitostech zve influencery jako moderátory nebo experty na danou problematiku. Cestou vlastních videí se před časem vydal i další velký hráč na e-shopovém trhu Alza.cz. „Naše společnost spolupracuje s influencery na dvou kanálech. AlzaTube má spíše edukativní formát. Cílem je pomoci zákazníkům s orientací na webu alza.cz, s novými funkcemi, ale také poradit zákazníkům, jak produkt vybírat, na co se zaměřit,“ řekl Tomáš Anton, manažer AlzaTube a AlzaTech.

Zatímco CZC.cz sází na známá jména jako například Patrik Hezucký nebo FattyPillow, Alza.cz na platformě AlzaTube věří odbornosti svých influencerů. „V projektu AlzaTube rozhodně preferujeme odbornost, proto využíváme i hosty se zkušenostmi v oboru. Například u série na zubní kartáčky jsme měli jako hosta stomatoložku Moniku Chválovou a dentálního specialistu Petra Fialu. Nejsou to superznámá jména, ale jsou to lidé z oboru a ví, o čem mluví. Známější jména u nás působí na kanále AlzaTech. Vybrali jsme si jména jako Pedro, Jirka Král nebo Mikuláš Tuček, což jsou kluci, kteří opravdu velice pečlivě recenzují produkty a máme s nimi jen ty nejlepší zkušenosti,“ doplňuje Anton.

Oba velké e-shopy se shodují, že influencerský marketing bude v budoucnosti využíván v ještě větší míře. „Aktivitám s influencery se pravidelně věnujeme a do budoucna plánujeme ještě větší míru spolupráce,“ potvrdil Milan Duda. „Je to pro nás nepostradatelná součást marketingu. Díky číslům víme, že prodejnost recenzovaných produktů meziročně vzrostla o 70 %. Zájem zákazníků o naše recenze je to, co náš tým nejvíc těší a zároveň posouvá dál, proto chceme influencerský marketing v budoucnu rozvíjet na ještě vyšší úroveň,“ doplnil Tomáš Anton.

Všechny uživatelské recenze v jedné aplikaci

S rostoucím vlivem recenzí, které ovlivňují výběr zákazníka, vzniká stále více internetových portálů umožňujících sbírat nezávislá hodnocení od reálných uživatelů. Vznikají také portály, které investují do tvorby vlastních odborných testů, jejichž výsledky pak poskytují svým uživatelům. „V zahraničí pracují s recenzemi například portály trustpilot.com nebo trustradius.com. Jak pro firmy, e-shopy, ale i pro zákazníky jsou tato data velmi užitečná a usnadňují jim výběr při nakupování,“ uvedl Jan Přichystal, vedoucí vývoje umělé inteligence MTA ve společnosti CYRRUS ADVISORY.

MTA (Multicriterial Text Analysis) je softwarový produkt, který vyvíjí technologická společnost CYRRUS ADVISORY ve spolupráci s Mendelovou univerzitou v Brně. Software analyzuje miliony recenzí a následně dodává e-shopům sumarizované výsledky u jednotlivých produktů, například jak uživatelé vnímají výdrž baterie, či kvalitu displeje. „Sázíme na strojové zpracování dostupných recenzí a vytváříme sumarizace výsledků pro koncové uživatele. Víme, že uživatelské, ale i recenze od influencerů mají obrovský vliv při nákupu. Snažíme se proto nabízet naše sesbíraná data v přehledné formě tak, aby se díky našemu softwaru každý jednoduše zorientoval a vybral si produkt, se kterým bude maximálně spokojený. Pro koncové uživatele proto chystáme také novou mobilní aplikaci,“ uzavřel Přichystal.

Štítky: 

Podobné články

Transformace sociálních sítí na vlivné obchodní nástroje nabírá na obrátkách

29. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: LCG New Media)
Rok 2024 se ve světě digitálního marketingu a online obchodu jeví jako průlomový. Sociální sítě, které začaly jako jednoduchý nástroj pro navazování kontaktů, se postupně transformovaly v mocné obchodní nástroje. Čím je tento vývoj způsoben a jak ho využít pro zvýšení firemních zisků vysvětlují experti z agentury LCG New Media. Čtěte více

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více