Problém s reklamací odradí od e-shopu až polovinu zákazníků

25. 9. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Téměř dvě třetiny Čechů mají zkušenost s reklamací zboží, které si objednali na internetu. Pokud přitom narazí na nějaký problém, u poloviny hrozí, že si příště vyberou jiný e-shop. Výhrady k postupu prodejce přitom zákazníci mají u zhruba čtyř reklamací z deseti.

„Reklamace je obecně pro prodejce riziková, protože může vést ke ztrátě zákazníka. I když vše proběhne správně, zhruba 30 % zákazníků už příště raději nakoupí jinde,“ vysvětlil Jan Penkala z konzultační společnosti Acomware. Ještě horší je situace v případě, kdy zákazník není spokojen s přístupem prodejce nebo mu nejsou proplaceny všechny náklady, například poštovné. „V takovém případě si příště vybere jiný obchod až polovina zákazníků,“ dodal Jan Penkala.

Zkušenosti s reklamací jsou jedním z výsledků spotřebitelského výzkumu, který pro konzultační společnost Acomware zpracovala agentura Ipsos. Výzkum proběhl v srpnu 2018 na vzorku 808 online respondentů ve věku 15 a více let. Jeho výsledky ukazují, že Češi mají k nákupům na internetu pozitivní vztah, neznamená to však, že by na klasické kamenné obchody zanevřeli. „Lidé jednoduše chtějí nakupovat tam, kde je to pro ně aktuálně výhodné, ať už z důvodů úspory času, nebo peněz,“ vysvětlil Penkala.

Preference nákupu v e-shopu je vyšší u spotřební elektroniky nebo knih. Kamenné obchody zase vítězí, pokud potřebujeme potraviny či drogerii. „Postupně ale roste počet lidí, kteří pro nákupy využívají v podobném poměru oba kanály, aktuálně je to již minimálně každý třetí,“ vysvětlil docent Václav Stříteský z Katedry marketingu Fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze. Mění se také způsob, jakým nakupujeme. Už 21 % nákupů uskutečníme z mobilu, před dvěma lety to přitom bylo pouhých 11 %. U mladší generace do 34 let tvoří nákupy přes mobil dokonce třetinu všech prodejů.

Lidé si též uvědomují, že jim kamenné obchody umožňují si zboží osahat a vyzkoušet, internet je pro ně zase důležitým zdrojem informací. „Každý druhý člověk hledá informace nejdříve na internetu, než se vydá nakoupit do prodejny. Před nákupem v e-shopu se alespoň někdy vydá do kamenné prodejny 71 % budoucích zákazníků,“ uvedl Penkala. Lidé přitom nepochybují o přínosech takového chování. Kupříkladu návštěvu prodejny hodnotí 70 % lidí pozitivně s tím, že jim s výběrem produktu skutečně pomohla. „S tím přímo souvisí, že téměř třem čtvrtinám Čechů nevyhovuje, pokud e-shop nemá vlastní výdejní místo. U kamenných prodejců vadí absence internetového obchodu 60 % zákazníků,“ dodal Penkala.

Délka rozhodování o nákupu a výběr zboží přitom zpravidla trvá pouhý den, 23 % zákazníků se o svém nákupu rozhodne dokonce v průběhu jediné hodiny. Déle než týden pak řešíme jen asi pětinu nákupů, například v případě nábytku. „K upřednostnění e-shopu před kamennou prodejnou nás přitom nejvíce motivuje nižší cena zboží a doprava zdarma. Od našeho posledního výzkumu z roku 2016 ale jejich význam klesá, naopak pro 20 % lidí už je zásadní spojení internetového a kamenného prodeje. To opět potvrzuje rostoucí význam vícekanálového nakupování,“ vysvětlil Stříteský.

Snaží-li se nás prodejci oslovit nejrůznějšími věrnostními programy, s naprostou převahou preferujeme finanční odměny, zejména slevy na současný či příští nákup. „Na služby jako třeba přednostní přístup k výprodeji nebo elektronické uschování účtenek slyší zákazníci už o poznání méně. Žádná z nich v principu neosloví více než čtvrtinu zákazníků,“ uzavřel Penkala.

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více