Trendy v oblasti multifunkčních tiskových zařízení
Řada zaměstnavatelů podporuje práci z domova, a do hry se tak dostává nový segment, který bývá označován jako CoHo (corporate office/home office).
Další změnu přináší fakt, že řada uživatelů potřebuje pro plnění svých pracovních povinností pracovat na různých místech – ať už z důvodu cest za zákazníky, nebo z důvodu práce v různých pobočkách své mateřské firmy.
Tomu odpovídají i trendy ve vývoji technologií, které výrobci tiskových periferií přinášejí na trh. Jednou z prvních výrazných změn bylo spojení technologie NFC s tiskovými zařízeními, jež umožňuje pohodlný tisk dokumentů z mobilních zařízení použitím jednoduché bezplatné aplikace dostupné pro prostředí Android nebo iOS. Aplikace současně umožňuje bezdrátové skenování dokumentů do mobilního zařízení a jejich následnou distribuci elektronickou cestou. V podnikovém prostředí pak lze implementovat řešení, které umožní ověřování uživatelů prostřednictvím mobilního telefonu – stejně jednoduše, jako jsme na to zvyklí dnes pomocí identifikační karty.
Řada mobilních uživatelů ocení možnost skenování do cloudového úložiště a tisk takto pořízených dokumentů během svých pracovních cest. Naopak spolupracovníci v kanceláři mohou svým mobilním kolegům zasílat naskenované dokumenty přímo z multifunkčního (MFP) do mobilního zařízení bez použití PC – jediné, co je potřeba, je číslo mobilního telefonu příjemce. Výrobci tiskových zařízení nabízejí tiskové řešení s využitím cloudu pro různé segmenty zákazníků – od jednotlivců, přes malé a střední podniky až po korporátní prostředí s možností využití privátního nebo hostovaného cloudu.
Bezserverová tisková řešení
Malé a střední podniky řeší obdobné výzvy jako velké korporace v otázkách zabezpečeného tisku, ověřování uživatelů, rozúčtování nákladů na tisk nebo napojení tiskových zařízení na systémy pro správu dokumentů. Problém může být ve výši investičních nákladů, a případně lidských zdrojů potřebných pro správu IT infrastruktury. Závislost na nákladných serverech lze významně snížit s využitím cloudových nebo hybridních řešení. Tato řešení lze provozovat přímo v multifunkčních zařízeních vybavených otevřenou architekturou. MFP pak v síti zastávají funkci serveru, a mohou tak obsluhovat další tiskárny a multifunkce – například pro podporu funkcionality vyžádaného tisku.
Bezpečnost
Podle analytiků byl rok 2017 jedním z nejhorších, co se týče bezpečnosti, podvodníkům se podařilo vymámit na firmách a jednotlivcích celosvětově miliardy dolarů. Řada výrobců tiskových zařízení proto klade velký důraz na zabezpečení periferií, která v tomto směru bývají často opomíjena. Tato oblast je v letošním roce specifická zejména tím, že v platnost vstupuje nařízení Evropské unie známé jako GDPR (General Data Protection Regulation), jehož cílem je ochrana osobních dat jednotlivců. Až tato nařízení vstoupí v květnu letošního roku v platnost, všechny společnosti nakládající s osobními údaji jednotlivců budou zodpovědné za jejich přísnější ochranu a dodržování bezpečnostních pravidel. Největším bezpečnostním rizikem mohou být tiskárny, které jsou v provozu 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, a mohou tak být permanentně vystaveny útoku. Tiskárny jsou jedny z mála kancelářských zařízení, která pracují na rozhraní digitálního a analogového světa – vytvářením kopií dokumentů a opačným směrem jejich digitalizací. Nejběžnějším rizikem může být to, že jiná osoba může na tiskárně vidět obsah dokumentů (případně si je odnést), které patří jinému uživateli. Na trhu jsou dostupná řešení řady výrobců podporující bezpečný přístup k dokumentům tištěným metodou pull. K ověření oprávněného uživatele může sloužit heslo, identifikační karta nebo PIN. Další hrozbu představuje únik digitalizovaných informací v počítačové síti. Výrobci tiskových zařízení používají různé metody ochrany dat uložených v tiskových zařízeních – nejběžnější je automatické smazání dat z datových úložišť po uplynutí nastavené doby – jako doplněk k dalším bezpečnostním řešením. Nejnovější technologie jsou zaměřeny na ochranu tiskárny před možnými útoky: kontrolou integrity BIOSu tiskárny, kontrolou autenticity firmware, průběžným monitorováním a detekcí anomálií v operační paměti a další úrovní ochrany zařízení před napadením malwarem.
Android a aplikace
Dnešní svět se točí kolem aplikací v našich mobilních zařízeních – to už vědí i děti v mateřské školce. Výraznou změnou ve vývoji MFP tak představuje uvedení strojů kombinujících prostředí operačního systému Android a multifunkční tiskárny. Nejde přitom o spojení dvou zdánlivě nesourodých produktů, ale o vytvoření ekosystému, který propojuje uživatelské rozhraní známé ze světa mobilních zařízení a centrum připravených tiskových aplikací a poskytuje nástroje pro vývoj aplikací šitých přímo pro potřeby zákazníků. Mění se tak vnímání tiskárny nebo kopírky: nově jako chytrých, samostatně fungujících zařízení.
Centrum aplikací obsahuje řadu bezplatně dostupných i placených nástrojů určených jak pro koncové uživatele, tak pro servisní partnery. Ti mohou vzdáleným přístupem řešit diagnostiku produktů, predikovat očekávané servisní zásahy, a zvýšit tak spokojenost zákazníka s dostupností zařízení.
Efektivita a komfort
Bezplatně dostupných kancelářských aplikací pro koncové uživatele je celá řada a jsou určené pro zvýšení efektivity a komfortu kancelářských prací. Jedním z příkladů může být Dynamic Workflow, tiskárna, která jednoduchým způsobem umožňuje definovat proces práce s dokumenty. Postupným přetažením ikon můžeme například nadefinovat proces, kdy je skenovaný dokument na vstupu zpracován OCR procesem a následně pak odeslán na předem definovanou e-mailovou adresu nebo uložen na FTP server.
Podobně jednoduchým způsobem lze například nastavit zasílání upozornění o nízké hladině toneru formou e-mailové zprávy.
Dalším příkladem může být využití MFP jako poštovního úřadu, který umožňuje přípravu zásilky a její doručení na příslušnou adresu. Aplikace nabídne dostupné kurýrní a zásilkové služby, oskenováním balíčku určí jeho rozměry a určí cenu za jeho doručení, vytiskne adresní štítek, a zásilka je tak připravena k vyzvednutí kurýrem. Protože je MFP připojena na internet, umožňuje realizovat bezpečnou platbu za danou službu.
Jiným příkladem může být využití MFP jako samoobslužného kiosku, který umožňuje firmám a institucím nabízet tisk, kopírování a skenování jako zákaznickou službu. Základem je placená aplikace dostupná z AppCentra, MFP a platební systém. Tyto kiosky využívají zejména univerzitní knihovny, a dávají tak studentům možnost vytisknout své školní úlohy buď odeslané na tiskárnu z domácího počítače, nebo uložené na USB paměti, případně tištěné z mobilního zařízení. Pokud například z důvodu nalezené chyby potřebuje uživatel na poslední chvíli dokument před finálním tiskem upravit, lze využít bezplatnou aplikaci, která umožňuje práci se soubory formátu MS Office.
A co dál?
Vývoj v oblasti multifunkčních tiskových zařízení pokračuje dále a můžeme se těšit na to, jaké inovace výrobci svým zákazníkům přinesou. Třeba se naplní reklamní slogan z doby, kdy tato kategorie začínala, který tvrdil: „Udělá za vás všechno, jen vám nepřipraví snídani“.
Autor: Jaromír Štěpán, SPS category manager v HP Inc.