Praxe internetových obchodů v souvislosti s GDPR a svobodou souhlasu

22. 1. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Taylor Wessing)
Zajímavou problematikou v praxi internetových obchodů je souhlas se zpracováním osobních údajů. E-shopy primárně zpracovávají osobní údaje zákazníků na základě jiných legitimních důvodů než je souhlas, např. pro účely plnění smlouvy, pro účely splnění právní povinnosti nebo pro účely oprávněných zájmů provozovatele e-shopu. Zpracování osobních údajů na základě souhlasu zákazníků tak patří nad rámec těchto účelů.

GDPR klade velký důraz na to, aby byl souhlas udělen svobodně a aby byl konkrétní, informovaný a jednoznačný.

Zpracování osobních údajů na základě souhlasu zákazníků se vztahuje např. k souhlasu ke zpracování osobních údajů k marketingovým účelům (např. souhlas s poskytnutím osobních údajů třetím osobám za účelem zasílání nevyžádaných obchodních sdělení).

Karin Pomaizlová, partnerka advokátní kanceláře Taylor Wessing Praha upoznornila na jednotlivá úskalí: „Prvním úskalím v praxi je svoboda souhlasu. Tento požadavek obsahuje i dnes platný zákon o ochraně osobních údajů a tento požadavek mnohé e-shopy možná i nevědomky porušují, a to i přes to, že nejde o požadavek nijak nový. Úřad na ochranu osobních údajů uvádí ve svém stanovisku, že souhlas nelze považovat za dobrovolný, resp. svobodný, pokud je součástí smlouvy a není možno o něm jednat. To znamená, že smlouvu, např. všeobecné obchodní podmínky, musí zákazník přijmout a nemá možnost vyjádřit nesouhlas s textem zpracování osobních údajů, např. k marketingovým účelům.“ Pomaizlová navíc dodala: „GDPR vysloveně zakazuje, aby plnění podle smlouvy bylo podmíněno souhlasem se zpracováním osobních údajů.”

E-shopy často neakceptují objednávku zákazníka, pokud nezaškrtne, že souhlasí se všeobecnými obchodními podmínkami a zpracováním osobních údajů. Takový souhlas však nelze považovat za svobodný. Provozovatel e-shopu však může své zákazníky motivovat jinak k tomu, aby od nich získal svobodný souhlas ke zpracování jejich osobních údajů k marketingovým účelům, např. jim nabídnout slevu či malý dárek k objednanému zboží.

Dalším praktickým příkladem je vyžadování souhlasu ve spojení s vyžadováním osobních údajů, které nejsou nezbytné pro vyřízení objednávky. Pokud chce zákazník v nejmenovaném e-shopu se sportovním vybavením, oblečením a obuví objednat zboží, nelze to jinak než úplnou registrací a poskytnutím nejen adresných údajů, ale i pohlaví a přesného data narození. Součástí registrace je i nutný souhlas se zpracováním osobních údajů k marketingovým účelům a jejich předání obchodním partnerům provozovatele e-shopu. V poslední době se objevují diskuse i o tom, že e-shopy chtějí sdílet údaje o svých zákaznících, kteří si opakovaně nevyzvedávají objednané zboží. Pokud si chce e-shop vést takovou evidenci pro své vlastní účely, tj. pro ochranu svých oprávněných zájmů, sice nebude k tomu potřebovat souhlas svých zákazníků, ale musí je o tom transparentně informovat dříve, než mu tito poskytnou své osobní údaje či s ním uzavřou smlouvu.

„Podle GDPR již nebude možné, aby souhlas se zpracováním osobních údajů byl součástí všeobecných obchodních podmínek. Jakmile vstoupí GDPR v účinnost, bude takový postup protiprávní,” varovala Pomaizlová.  A upozornila, že dalším požadavkem na kvalitu souhlasu je, aby byl souhlas informovaný a jednoznačný. Tento požadavek se vztahuje nejen na správce osobních údajů, ale i na totožnost třetích osob, kterým hodlá správce osobní údaje poskytnout za účelem dalšího využití (například marketingová sdělení zákazníkům e-shopu).

Po vstupu GDPR v účinnost bude zejména třeba striktně odlišovat případy, kdy souhlas není ke zpracování osobních údajů třeba, a případy zpracování k účelům, kdy souhlas třeba je. V takovém případě bude nutno text souhlasu a projev vůle zákazníka oddělit od ostatních obchodních podmínek a zákazník musí mít volnost v tom, zda souhlas udělí a v jakém rozsahu. Pomaizlová doplnila: „Pokud tedy např. bude provozovatel e-shopu požadovat souhlas za účelem profilování a zobrazování cílené reklamy a dále souhlas se zasílám obchodních sdělení nad rámec, který povoluje zákon, doporučuji, aby každý účel byl v souhlase oddělen a opatřen samostatným políčkem, kdy zákazník může vyjádřit svůj souhlas. Rozhodně nelze zobrazovat předvyplněné souhlasy, souhlas musí být udělen aktivním výběrem, např. zakliknutím příslušného políčka. Zároveň musí být zákazník vždy poučen o tom, že může svůj souhlas kdykoliv odvolat.”

Štítky: 

Podobné články

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Letošní platební trendy – tlak na bezpečnost, loajalitu i pohodlí

1. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Český zákazník se za poslední dva roky změnil k nepoznání. A spolu s ním se vyvíjí i ekosystém plateb, které mu obchodníci nabízí a které vyžaduje. Placení totiž nepřestává mít klíčovou roli během celého nákupního procesu – stále jde o moment, který v zákazníkovi nechává zásadní emoce, promítající se do dalšího potenciálního nákupu. Čtěte více