Na internetu již prodává většina obchodních řetězců

1. 2. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Už tři čtvrtiny největších obchodních řetězců u nás nabízejí vlastní e-shop. Na rozdíl od loňského roku je již e-shop samozřejmostí například i pro prodejce sportovního vybavení nebo zboží z kategorie krása a zdraví.
Foto: Freeimages.com

Ze 125 prodejců v 16 segmentech vlastní e-shop provozuje 91 firem. V celkem 7 segmentech už platí, že na internetu prodávají své zboží všichni největší obchodníci. „Zatímco loni bylo takových segmentů pět, letos je jich již sedm. Konkrétně přibylo sportovní vybavení a zboží pro zdraví a krásu. Kromě nich nabízejí své produkty na internetu také všichni významní prodejci hraček, knih, koberců, zverimexu či vybavení do koupelen,“ vysvětlil Ondřej Klega, vedoucí marketingu v konzultační společnosti Acomware. Podle Klegy je postupný nárůst e-shopů logickou reakcí na atraktivitu e-commerce trhu, který v Česku meziročně roste přes 20 % a v loňském roce dosáhl obratu 98 miliard Kč.

Již loni začaly firmy reagovat na přesun zákazníků z běžných počítačů na mobilní zařízení, které využívají nejen k hledání zboží, ale též k nákupům. „Mobilní nebo responzivní web, který umožňuje korektní zobrazení na mobilních zařízeních, už má 70 % prodejců. Za poslední dva roky se toto číslo významně zvýšilo o více než dvojnásobek. Je to logická reakce na dění na trhu, vždyť z mobilů již v některých segmentech pochází i vyšší desítky procent nákupů, a toto číslo ještě v budoucnu poroste,“ vysvětlil Klega.

Pozitivně se vyvíjí také nabídka služeb, které jednotliví obchodníci na internetu nabízejí. Možnost vyzvednout si zboží objednané na internetu v kamenné prodejně nabízí podobně jako loni 75 % firem. Výrazně se navíc zvýšilo množství obchodníků, kteří v e-shopu uvádějí, zda je dané zboží v prodejně skladem – aktuálně tuto informaci najdeme u poloviny firem (49 %). Možnost reklamovat zboží v kamenné prodejně nabízejí již dvě třetiny prodejců (65 %), přímo vrátit zboží jde ale jen u 45 % obchodníků.

Nejhledanějším prodejcem na internetu zůstal i v minulém roce Lidl, který ale svůj e-shop plánuje spustit až v letošním roce. „V první desítce pak vedle něj najdeme hlavně prodejce potravin, jako jsou Kaufland (3.), Penny (4.), Albert (6.) nebo Tesco (7.). Paradoxně s výjimkou posledního Tesca ještě všichni způsob, jak nabídnout nákup potravin a dalšího sortimentu online, teprve připravují,“ řekl Klega. Výzkum agentury Acomware se rovněž poprvé zaměřil na využívání sociálních sítí jednotlivými obchodníky. Pokud obchodní řetězce využívají ke komunikaci sociální síť, činí tak na Facebooku – svoji stránku zde má 76 % firem. Instagram využívá 39 % firem, Twitter pouze 18 %. „Sociální sítě jsou vynikajícím místem pro řešení zákaznické podpory, ale také pro podporu marketingu. Firmy, které je zatím nevyužívají, by to měly do budoucna napravit,“ uzavřel Klega.

Závěry retailové studie:

  1. Celkem 73 % největších obchodních řetězců v ČR už prodává své zboží ve vlastním e-shopu – celkem jde o 91 firem, loni to bylo 84.
  2. V celkem sedmi segmentech již platí, že na internetu prodávají své zboží všichni největší obchodníci. Nově jde o sport a krásu a zdraví, již dříve to stejné platilo pro knihy, hračky, koberce, zverimex a vybavení do koupelen.
  3. Mobilní nebo responzivní web nabízí již 70 % firem, naopak počet mobilních aplikací stagnuje.
  4. Vyzvednutí zboží v kamenné prodejně nabízí 75 % firem, podobně jako loni. Výrazně se ale zvýšilo množství firem, které v e-shopu uvádějí, zda je dané zboží skladem v prodejně – aktuálně tuto informaci najdete u poloviny firem (49 %).
  5. Možnost reklamovat zboží v kamenné prodejně nabízejí již dvě třetiny prodejců (65 %), přímo vrátit zboží jde ale jen u 45 %.
  6. Pokud české řetězce využívají ke komunikaci sociální síť, činí tak nejčastěji na Facebooku – svoji stránku zde má 76 % firem. Instagram využívá 39 % firem, Twitter pouze 18 %.
  7. Nejhledanější značkou na českém internetu je stále Lidl, následovaný IKEA a nově Kauflandem. Do první desítky premiérově poskočil Jysk, konkrétně na 9. místo.
  8. Přibývá firem s vynikajícím hodnocením nad 97 % na Heureka.cz – je jich už 21 %. Vůbec nejlépe hodnocený je e-shop Svět zdraví.

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více