Na internetu již prodává většina obchodních řetězců
Ze 125 prodejců v 16 segmentech vlastní e-shop provozuje 91 firem. V celkem 7 segmentech už platí, že na internetu prodávají své zboží všichni největší obchodníci. „Zatímco loni bylo takových segmentů pět, letos je jich již sedm. Konkrétně přibylo sportovní vybavení a zboží pro zdraví a krásu. Kromě nich nabízejí své produkty na internetu také všichni významní prodejci hraček, knih, koberců, zverimexu či vybavení do koupelen,“ vysvětlil Ondřej Klega, vedoucí marketingu v konzultační společnosti Acomware. Podle Klegy je postupný nárůst e-shopů logickou reakcí na atraktivitu e-commerce trhu, který v Česku meziročně roste přes 20 % a v loňském roce dosáhl obratu 98 miliard Kč.
Již loni začaly firmy reagovat na přesun zákazníků z běžných počítačů na mobilní zařízení, které využívají nejen k hledání zboží, ale též k nákupům. „Mobilní nebo responzivní web, který umožňuje korektní zobrazení na mobilních zařízeních, už má 70 % prodejců. Za poslední dva roky se toto číslo významně zvýšilo o více než dvojnásobek. Je to logická reakce na dění na trhu, vždyť z mobilů již v některých segmentech pochází i vyšší desítky procent nákupů, a toto číslo ještě v budoucnu poroste,“ vysvětlil Klega.
Pozitivně se vyvíjí také nabídka služeb, které jednotliví obchodníci na internetu nabízejí. Možnost vyzvednout si zboží objednané na internetu v kamenné prodejně nabízí podobně jako loni 75 % firem. Výrazně se navíc zvýšilo množství obchodníků, kteří v e-shopu uvádějí, zda je dané zboží v prodejně skladem – aktuálně tuto informaci najdeme u poloviny firem (49 %). Možnost reklamovat zboží v kamenné prodejně nabízejí již dvě třetiny prodejců (65 %), přímo vrátit zboží jde ale jen u 45 % obchodníků.
Nejhledanějším prodejcem na internetu zůstal i v minulém roce Lidl, který ale svůj e-shop plánuje spustit až v letošním roce. „V první desítce pak vedle něj najdeme hlavně prodejce potravin, jako jsou Kaufland (3.), Penny (4.), Albert (6.) nebo Tesco (7.). Paradoxně s výjimkou posledního Tesca ještě všichni způsob, jak nabídnout nákup potravin a dalšího sortimentu online, teprve připravují,“ řekl Klega. Výzkum agentury Acomware se rovněž poprvé zaměřil na využívání sociálních sítí jednotlivými obchodníky. Pokud obchodní řetězce využívají ke komunikaci sociální síť, činí tak na Facebooku – svoji stránku zde má 76 % firem. Instagram využívá 39 % firem, Twitter pouze 18 %. „Sociální sítě jsou vynikajícím místem pro řešení zákaznické podpory, ale také pro podporu marketingu. Firmy, které je zatím nevyužívají, by to měly do budoucna napravit,“ uzavřel Klega.
Závěry retailové studie:
- Celkem 73 % největších obchodních řetězců v ČR už prodává své zboží ve vlastním e-shopu – celkem jde o 91 firem, loni to bylo 84.
- V celkem sedmi segmentech již platí, že na internetu prodávají své zboží všichni největší obchodníci. Nově jde o sport a krásu a zdraví, již dříve to stejné platilo pro knihy, hračky, koberce, zverimex a vybavení do koupelen.
- Mobilní nebo responzivní web nabízí již 70 % firem, naopak počet mobilních aplikací stagnuje.
- Vyzvednutí zboží v kamenné prodejně nabízí 75 % firem, podobně jako loni. Výrazně se ale zvýšilo množství firem, které v e-shopu uvádějí, zda je dané zboží skladem v prodejně – aktuálně tuto informaci najdete u poloviny firem (49 %).
- Možnost reklamovat zboží v kamenné prodejně nabízejí již dvě třetiny prodejců (65 %), přímo vrátit zboží jde ale jen u 45 %.
- Pokud české řetězce využívají ke komunikaci sociální síť, činí tak nejčastěji na Facebooku – svoji stránku zde má 76 % firem. Instagram využívá 39 % firem, Twitter pouze 18 %.
- Nejhledanější značkou na českém internetu je stále Lidl, následovaný IKEA a nově Kauflandem. Do první desítky premiérově poskočil Jysk, konkrétně na 9. místo.
- Přibývá firem s vynikajícím hodnocením nad 97 % na Heureka.cz – je jich už 21 %. Vůbec nejlépe hodnocený je e-shop Svět zdraví.