V e-shopech nakupuje už téměř 77 % českých online spotřebitelů
Údaje vyplývají z nejnovějšího průzkumu společnosti PayPal a organizace GfK. Čeští zákazníci sice preferují české obchody, stále častěji ale také nakupují v těch zahraničních. Průzkum uvádí, že 16 % zákazníků nakupuje v zahraničních online obchodech alespoň jednou za půl roku. Mezi českými zákazníky přitom vedou internetové obchody v Číně, kde nakoupila už více než polovina “online zákazníků,“. Následují německé, americké a britské e-shopy.
Důvody, proč Češi nakupují v zahraničních e-shopech, se postupně mění. Cena je důležitá pouze v případě čínských obchodů. Zákazníci se ale stále víc rozhodují podle dostupnosti zboží, které není možné dostat doma a důležitá je pro ně také vyšší kvalita produktů, příznivý směnný kurz či větší výběr zboží a stylů.
Čechy přitom nejvíce táhne do zahraničních e-shopů oblečení, které nakupuje více než třetina dotázaných. Až za nimi je spotřební elektronika, kterou takto nakupuje 28 % a hračky (15 %). I zde se ale trendy trochu mění: Na vzestupu jsou například šperky či péče o tělo.
„Čeští zákazníci stále lépe chápou přínosy digitální globalizace obchodování,“ řekl Matt Komorowski, generální ředitel společnosti PayPal pro střední a východní Evropu. „Díky tomu můžeme pozorovat, že téměř denně využívají cenově výhodné nákupy v Číně. Počet zákazníků, kteří tam nakupují, trvale roste. V roce 2014 pravidelně nakupovalo online v čínských e-shopech 26 % Čechů a nyní je to již 53 % českých zákazníků, kteří nakupují v zahraničí,“ dodal Matt Komorowski.
Podle průzkumu je mezi českými spotřebiteli nejoblíbenějším způsobem platby za nákupy v zahraničí PayPal, při nákupech v zahraničních e-shopech jej využívá 36 % respondentů. Pro srovnání, druhý nejoblíbenější způsob na seznamu (bankovní platební karty) používá 33 % českých online nakupujících.