Téměř polovina Čechů zvažuje založení e-shopu
Ostatní zatím nemají jasnou představu, na jaký sortiment by se měli zaměřit, častou překážkou je také nedostatek peněz a odvahy.
Růst počtu tuzemských e-shopů s největší pravděpodobností ani v příštích letech nebude stagnovat. Aktuální průzkum veřejného mínění ukázal, že 46 % Čechů zvažuje do budoucna založení vlastního internetového obchodu. Mezi lidmi do 44 let věku je to pak dokonce nadpoloviční většina. Přestože lze tento trend registrovat nejsilněji mezi mladými, ani u lidí nad 50 let nejde o výjimky. Nápad na založení e-shopu už dostala téměř třetina dotázaných ve věku mezi 54 a 65 lety.
Ženy dohánějí muže
Průzkum dále ukázal, že téma vlastního e-shopu je přece jen o něco bližší mužům než ženám. O provozování e-shopu přemýšlelo již někdy 51 % mužů, zatímco žen jen 40 %. Vlastní e-shop pak již provozuje nebo v minulosti provozovalo šest procent mužů a tři procenta žen. „Muži zakládají e-shopy opravdu častěji než ženy, tento poměr se ale postupně vyrovnává. Např. stále více maminek na mateřské si zkouší založit internetový obchod a podnikat z domova,“ řekl Marek Krška ze společnosti NetDirect, která se zabývá tvorbou a pronájmem e-shopů.
Finance - překážka z neznalosti
Přes velké nadšení jen necelých pět procent dotázaných skutečně přetavilo své plány ve skutečnost a začalo e-shop provozovat. Ostatní stále váhají, nejčastěji přitom protože nevědí, na který sortiment by se měli zaměřit. Dalších 23 % lidí pak považuje za největší překážku finance. „Samotné založení e-shopu přitom ani zdaleka není tak finančně náročné, jak si mnozí myslí. Menší e-shop lze prostřednictvím tzv. krabicového řešení pořídit jen za něco málo přes tisíc korun měsíčně,“ doplnil Marek Krška.
E-shop za deset vteřin
Dalším 17 % dotázaných chybí k založení vlastního e-shopu především dostatek odvahy. Přílišná bojácnost je přitom v této souvislosti častější bariérou u mužů než u žen – 15 % dotázaných doposud nezaložilo e-shop, protože podle nich aktuálně není vhodná doba. Nejméně udávaným důvodem byla neznalost postupu založení e-shopu. Za hlavní překážku ji uvedlo jen sedm procent dotázaných.