Infografika: Přes e-shop v ČR prodávají již dvě třetiny obchodních řetězců

5. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Možnost nakoupit na internetu už svým zákazníkům nabízejí více než dvě třetiny největších obchodních řetězců v ČR. Nejvíce e-shopů přitom loni otevřeli prodejci módy, své zboží online stále nenabízejí naopak prodejci potravin nebo drogerie. Rozšiřuje se i nabídka služeb.

Z výzkumu provedeného na vzorku 126 největších obchodních řetězců, který připravila společnost Acomware ve spolupráci s katedrou marketingu Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze, vyplývá, že se přístup prodejců k trhu e-commerce za poslední dva roky dramaticky zlepšil. Vlastní e-shop podle posledních čísel provozuje již 67 % velkých řetězců. „Stoupá nejen celkové množství obchodníků, kteří začali s provozem e-shopu, ale také segmentů, v nichž už e-shop provozují všechny největší značky na českém trhu. Platí to třeba pro hračky, knihy, ale nově také koberce či koupelnové vybavení,“ vysvětlil Jan Penkala, CEO konzultační společnosti Acomware.

Mezi segmenty, v nichž došlo v roce 2015 k největšímu nárůstu počtu e-shopů, patří též lékárny nebo stavebniny. Na opačném chvostu se stále krčí potraviny a drogerie. Počet nových internetových obchodů přitom bude rovněž v příštích letech přibývat. „Očekáváme, že do tří let přibude dalších až 25 e-shopů. Na internetu už v té době nebude prodávat jen zlomek řetězců, zhruba každý desátý,“ odhadl Penkala.

Takřka všechny obchodní řetězce již v současnosti využívají internet alespoň k základní prezentaci své značky a zboží. Ty obchody, které nemají e-shop, zpravidla zveřejňují na svých stránkách katalog zboží nebo akční letáky. Tištěné letáky a katalogy zpravidla tvoří značnou část nákladů na propagaci obchodních firem. Prezentace online je tak přirozeně lákavou alternativou, byť v dohledné době tištěnou formu plně nenahradí. Firma tímto způsobem bezesporu zvyšuje dohledatelnost svého sortimentu či akčních nabídek,“ vysvětlil Václav Stříteský z Vysoké školy ekonomické. Obchodníci také v loňském roce více než v předchozím zareagovali na trend mobilního nakupování. E-shopů či webů optimalizovaných pro mobilní zařízení meziročně přibylo o 76 % a celkem jich je 79 ze 126 sledovaných.

Pro koncové zákazníky je pozitivní též stále větší možnost vyzvednout si či reklamovat zboží v kamenných pobočkách. „Vyzvednutí zboží na prodejně nabízejí už téměř tři čtvrtiny všech retailistů a téměř všechny e-shopy, které byly spuštěny v roce 2015. To ukazuje, že si prodejci uvědomují, že zákazníci chtějí mít k dispozici stejné služby bez ohledu na to, kde právě nakupují,“ vysvětlil Penkala. Ještě výrazněji rostl v roce 2015 počet e-shopů, které nabízejí možnost reklamace či vrácení zboží na prodejnách. Meziročně je jich o 52 % více. Stále ale platí, že tuto službu nabízí jen zhruba každý druhý prodejce.

Hlavní závěry retailové studie:

  1. Celkem 67 % největších obchodních řetězců už prodává své zboží ve vlastním e-shopu – celkem jde o 84 firem, loni to bylo 71.
  2. Nejvíce nových e-shopů přibylo mezi prodejci módy či stavebnin. Polepšily si také lékárny. Nejmenší množství e-shopů je stále mezi prodejci potravin a drogerie.
  3. V řadě segmentů již platí, že online jsou všechny největší řetězce – je to případ prodejců hraček, knih, koberců, koupelen či zverimexů.
  4. Ubylo rovněž firem, které nejenže nevlastní e-shop, ale ani nevyužívají své webové stránky k vydávání akčních letáků či prezentaci katalogu zboží. Aktuálně jsou pouhé čtyři, před rokem jich bylo 13.
  5. E-shopy a weby obchodních řetězců jsou mnohem lépe optimalizovány pro mobilní zařízení – optimalizováno je 80 webů, což je meziročně o 76 % více.
  6. Možnost vyzvednout si zboží na prodejně nabízí 74 % řetězců provozujících e-shop a takřka všichni ti, kdo spustili e-shop v posledních dvanácti měsících.
  7. O polovinu vzrostl počet e-shopů, které nabízejí možnost reklamace či vrácení zboží v kamenné prodejně. Přesto tuto službu nabízí jen o něco málo více než každý druhý prodejce.
  8. Přes 80 % prodejců nabízí v e-shopech dopravu zdarma: tři firmy dokonce bez ohledu na zakoupený typ zboží. Zbylých 65 prodejců podmiňuje dopravu zdarma určitou minimální hodnotou nákupu.
  9. Spokojenost s e-shopy mezi zákazníky meziročně stoupla: hodnocení menší než 90 % v nákupním rádci Heureka.cz má pouze jeden prodejce. Před rokem jich bylo šest.
  10. Nejhledanější značkou na internetu zůstává Lidl. Z první desítky vypadla značka Adidas, kterou nahradil Datart.

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více