Češi si zboží před objednávkou z e-shopu důkladně prověřují

11. 12. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mail Step)
Hitem českých e-shopů zůstává elektro a oblečení. Po internetu je nakupuje 70, respektive 44 % nakupujících. Nepřekvapí, že módu a kosmetiku nakupují nejčastěji ženy, zatímco elektro muži. Vybrané zboží si většinou nekoupí v prvním e-shopu, ale zboží si nejprve prověří ve srovnávači cen a vyrazí si jej prohlédnout či vyzkoušet do kamenné prodejny.

Trendy ukazují, že Češi na internetu nejvíce nakupují elektroniku (70 %) a oblečení (44 %). Právě po oblečení sahají především mladší lidé do 34 let věku. Starší generace preferuje nákupy oděvu v kamenných obchodech, kde si může oblečení rovnou vyzkoušet a lépe zkontrolovat kvalitu. Přes internet si však lidé starší 65 let s oblibou kupují potřeby pro dům a zahradu. Více než 35 % všech respondentů nakupuje online také knihy, hudbu nebo počítačový software, jízdenky či letenky, vstupenky na kulturní akce nebo sportovní potřeby.

I přes oblibu nákupů z pohodlí domova zůstávají Češi nadále konzervativní a moc neriskují – 83 % si běžně vybírá e-shop podle internetových srovnávačů cen a téměř 73 % zákazníků si některé druhy výrobků raději vyzkouší předem v kamenném obchodě, než aby kupovali tzv. zajíce v pytli. To se týká především elektroniky, oblečení a kosmetiky.

„U některého zboží jde o naprosto logický postup – popis vůně na internetu nestačí k rozhodnutí, zda vám bude parfém skutečně příjemný. Dává tedy smysl napřed si ho jít do drogerie vyzkoušet. Na druhou stranu jsou Češi někdy trošku vychytralí – v kamenné prodejně si vše otestují, nechají si poradit od ochotných prodejců a pak si zboží objednají levněji přes internet,“ uvedl Jan Rozlivka, ředitel společnosti Mail Step.

Lidi rozčiluje špatně zabalené zboží, hrozí u něj poškození

To, jakým způsobem a jak kvalitně je zboží zabaleno, hodnotí jako důležité necelých 70 % respondentů. Ti, kteří mají špatnou zkušenost s dodaným zbožím, které jim přišlo poškozené, se domnívají, že škoda vznikla při přepravě – uvádí to více než 68 % lidí, což je alarmující. „Poškození zboží během přepravy může provozovatel e‑shopu snadno předejít. Stačí, aby už i fázi balení svěřil do rukou profesionální logistické společnosti, která zboží pečlivě zabalí a odveze konečnému zákazníkovi. Celý proces od skladování přes kvalitní balení až po zajištění bezpečné a spolehlivé dopravy je relativně složitý dokonce i pro malé e-shopy. Vyžaduje zkušenosti,“ doplnil Jan Rozlivka.

Ekologie? Když to nebude dražší…

Z průzkumu také vyplynulo, že ekologické balení by zákazníci příliš neocenili, pokud by si za něj museli připlatit. Byť by šlo jen o drobný příplatek, neupřednostnila by takový e-shop ani třetina dotázaných. „Znovu se ukazuje, jak důležitým faktorem je pro české klienty cena. Velmi rádi by totiž dostali co nejvíce služeb za co nejnižší částku, nicméně někdy je třeba za vyšší kvalitu zaplatit. Na druhou stranu mohou online obchody ceny snížit tím, že se soustředí jen na marketing a veškeré starosti o skladování, balení a dopravu delegují na specialisty. Tím ušetří a mohou si dovolit získat v českém prostředí to nejdůležitější odlišení od konkurence – nižší cenu,“ podotkl Jan Rozlivka.

Ačkoliv Češi příliš nehledí na ekologii, ohledně výběru e-shopu jsou patrioti. Více než polovina (51 %) jich totiž preferuje tuzemské obchody. Pokud už hledají zboží v zahraničních e-shopech, je to proto, že požadovanou věc nenašli v Česku (14 %), nebo právě kvůli nižší ceně (23 %).

Údaje vyplývají z průzkumu, který si společnost Mail Step nechala zpracovat agenturou Data Collect.

Štítky: 

Podobné články

E-shopy jedou naplno, vánoční prodeje potvrzují meziroční růst české e-commerce

18. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po 10. prosinci. A obě tato období potvrzují, že česká e-commerce letos zaznamená meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků být vyšší než pět. Celkem se vánoční obraty můžou podle Asociace pro elektronickou komerci blížit až k 70 miliardám korun. Čtěte více

Vánoční nákupy každý rok odkládáme. Dvě třetiny Čechů utratí za dárky stejně jako vloni

4. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Až v listopadu, kdy je vánoční sezóna už v plném proudu, nakupuje vánoční dárky nejvíce lidí. Mnohem více než třeba před dvěma lety. Vyplývá z velkého vánočního průzkumu nákupního rádce Heureka.cz. Nakoupit vánoční dárky během listopadu a prosince letos plánuje rovná polovina respondentů, přitom ještě před dvěma lety to byla “jen” třetina. Čtěte více

Transformace sociálních sítí na vlivné obchodní nástroje nabírá na obrátkách

29. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: LCG New Media)
Rok 2024 se ve světě digitálního marketingu a online obchodu jeví jako průlomový. Sociální sítě, které začaly jako jednoduchý nástroj pro navazování kontaktů, se postupně transformovaly v mocné obchodní nástroje. Čím je tento vývoj způsoben a jak ho využít pro zvýšení firemních zisků vysvětlují experti z agentury LCG New Media. Čtěte více

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více