Mobilním zařízením je přizpůsobena pětina e-shopů
Z mobilních zařízení nakupují Češi nejvíce knihy a parfémy. „Především v první kategorii jsme v poslední době zaznamenali opravdu výrazný nárůst,“ řekl Marek Krška ze společnosti NetDirect. Při nákupu přes mobilní zařízení utratí Češi v případě knih průměrně okolo 700 korun. Obecně je zájem spíše o produkty, jejichž vlastnosti a parametry lidé dobře znají. Naopak nižší prodeje lze sledovat u zboží, jako jsou šperky či spodní prádlo. Obecně se to také týká drahých položek, nákupy nad 5 000 korun jsou ojedinělé a např. elektrotechnika se z mobilních zařízení prodává minimálně.
Pětina e-shopů má responzivní web
V některých odvětvích činí podíl nákupů z mobilních zařízení již 13 %. Obecně lze růst přisoudit rozmachu tzv. responzivních webů, díky kterým mají e-shopy přizpůsobeny své webové stránky k prohlížení z tabletů i chytrých telefonů. Zatímco loni činil podíl e-shopů s responzivním webem 11 %, aktuální odhady hovoří již o 20 %. „Stoupající počet přístupů z mobilních zařízení i např. optimalizace vyhledávání v Googlu přispívají k tomu, že se e-shopy stále více zaměřují na zlepšování mobilní podoby webů,“ řekl Marek Krška a dodal: „Lépe se také orientují v datech a umí si změřit přínos mobilního webu i odhadnout jeho potenciál.“
Mobilní aplikace e-shopů jsou naopak na ústupu a vytlačují je právě responzivní weby. „Ani z dlouhodobého hlediska neočekávám v případě aplikací nějaký výrazný nárůst,“ řekl Marek Krška. Aplikace jako takové však stále mají své opodstatnění např. v B2B sektoru.
Čím jednodušší, tím lepší
Rostoucí oblibě nákupů z mobilních zařízení pomáhá i aktuálně největší trend, kterým je zjednodušování ve všech směrech. „Čím jednodušší je pohyb po webu, tím vyšší je šance, že zákazník na e-shopu setrvá a nakoupí,“ řekl Marek Krška. Zjednodušení se týká především počtu kroků v objednávce či stránky detailu produktu. Zobrazení musí být jednoduché a s důrazem na navigaci a zboží. Textová pole by naopak měla být výstižná a co nejstručnější. „Doba se zrychluje a uživatelé u delších textů stejně neudrží pozornost,“ dodal Krška.
Nadvláda počítačů trvá
Přestože rostoucí počet zákazníků disponujících nějakým mobilním zařízením nahrává trendu responzivních webů, které se stávají výhodné prakticky pro všechny druhy e-shopů, nelze v blízké době očekávat jejich plošné využití drtivou většinou e-shopů. „Přechod na responzivní design webu není záležitostí jednoho dne. Práce vyžaduje čas v řádu několika týdnů a také potřebné zkušenosti,“ vysvětlil Krška. V příštích letech navíc nehrozí, že bychom veškerý internetový obsah konzumovali jen z mobilních zařízení, hlavní roli budou hrát kvůli pohodlí dále stolní počítače.