Mobilním zařízením je přizpůsobena pětina e-shopů

23. 9. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: NetDirect)
Stále více Čechů nakupuje zboží přímo z mobilních zařízení. Podíl nákupů z tabletů a chytrých telefonů činí v některých odvětvích již 13 % a podle dat společnosti NetDirect takto nakupují Češi nejvíce knihy a parfémy. Za rostoucí oblibou stojí mimo jiné lepší přizpůsobivost českých e-shopů mobilním zařízením. Tzv. responzivní weby už má pětina z nich.

Z mobilních zařízení nakupují Češi nejvíce knihy a parfémy. „Především v první kategorii jsme v poslední době zaznamenali opravdu výrazný nárůst,“ řekl Marek Krška ze společnosti NetDirect. Při nákupu přes mobilní zařízení utratí Češi v případě knih průměrně okolo 700 korun. Obecně je zájem spíše o produkty, jejichž vlastnosti a parametry lidé dobře znají. Naopak nižší prodeje lze sledovat u zboží, jako jsou šperky či spodní prádlo. Obecně se to také týká drahých položek, nákupy nad 5 000 korun jsou ojedinělé a např. elektrotechnika se z mobilních zařízení prodává minimálně.

Pětina e-shopů má responzivní web

V některých odvětvích činí podíl nákupů z mobilních zařízení již 13 %. Obecně lze růst přisoudit rozmachu tzv. responzivních webů, díky kterým mají e-shopy přizpůsobeny své webové stránky k prohlížení z tabletů i chytrých telefonů. Zatímco loni činil podíl e-shopů s responzivním webem 11 %, aktuální odhady hovoří již o 20 %. „Stoupající počet přístupů z mobilních zařízení i např. optimalizace vyhledávání v Googlu přispívají k tomu, že se e-shopy stále více zaměřují na zlepšování mobilní podoby webů,“ řekl Marek Krška a dodal: „Lépe se také orientují v datech a umí si změřit přínos mobilního webu i odhadnout jeho potenciál.“

Mobilní aplikace e-shopů jsou naopak na ústupu a vytlačují je právě responzivní weby. „Ani z dlouhodobého hlediska neočekávám v případě aplikací nějaký výrazný nárůst,“ řekl Marek Krška. Aplikace jako takové však stále mají své opodstatnění např. v B2B sektoru.

Čím jednodušší, tím lepší

Rostoucí oblibě nákupů z mobilních zařízení pomáhá i aktuálně největší trend, kterým je zjednodušování ve všech směrech. „Čím jednodušší je pohyb po webu, tím vyšší je šance, že zákazník na e-shopu setrvá a nakoupí,“ řekl Marek Krška. Zjednodušení se týká především počtu kroků v objednávce či stránky detailu produktu. Zobrazení musí být jednoduché a s důrazem na navigaci a zboží. Textová pole by naopak měla být výstižná a co nejstručnější. „Doba se zrychluje a uživatelé u delších textů stejně neudrží pozornost,“ dodal Krška.

Nadvláda počítačů trvá

Přestože rostoucí počet zákazníků disponujících nějakým mobilním zařízením nahrává trendu responzivních webů, které se stávají výhodné prakticky pro všechny druhy e-shopů, nelze v blízké době očekávat jejich plošné využití drtivou většinou e-shopů. „Přechod na responzivní design webu není záležitostí jednoho dne. Práce vyžaduje čas v řádu několika týdnů a také potřebné zkušenosti,“ vysvětlil Krška. V příštích letech navíc nehrozí, že bychom veškerý internetový obsah konzumovali jen z mobilních zařízení, hlavní roli budou hrát kvůli pohodlí dále stolní počítače.

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více