Infografika: E-shopy nejsou připraveny na nakupování přes mobil
„V loňském roce měla pouhá čtvrtina e-shopů mobilní verzi webových stránek. Nynější studie ukázala, že mezi top 120 e-shopy má mobilní verzi 43 % obchodů, což je značný posun k budoucnosti, protože dle odborníků i celosvětového vývoje bude mobilní nakupování důležitou součástí celého e-commerce,“ vysvětlil Lukáš Hurych, organizátor studie a product director platební služby Twisto.cz. Studie kromě mobilního nakupování zkoumala také pohodlí a procesy nákupního procesu. Stejně jako v loňském roce, pouze sedm procent e-shopů nabízí expresní dodání zboží v den objednání. A pouhá čtvrtina e-shopů informuje v košíku o přesném datu doručení.
Studie Český košík roku se skládala z uživatelských testování a vyhodnocení nákupního procesu podle strukturované metodologie, kterou vytvořili specialisté na internetové nakupování. Data ukázala, že stejně jako před rokem třetina e-shopů automaticky nutí zákazníky zařadit se do newsletterové databáze. Zlepšila se přehlednost košíku, kdy má nyní pouhých 14 % e-shopů nepřehlednou nabídku možnosti platby a dopravy.
V testování, které se skládalo ze 480 uživatelských testů a zhodnocení více než 200 parametrů, zvítězil e-shop Alza.cz. Na druhém místě se umístil e-shop Insportline.cz a na třetím skončil Sportobchod.cz. „Studie ukázala, že nákupní proces prostřednictvím webu a telefonu jde ruku v ruce. E-shopy, které mají maximálně optimalizované procesy v nákupním košíku, mají zároveň jedny z nejlepších mobilních nákupních procesů,“ doplnil Hurych.
„Česká republika v posledních letech zažívá boom mobilního nakupování. Především uživatelé smartphonů využívají nabídek e-shopů, ale nákupy následně finalizují na počítačích, protože nákup přes mobily je - stručně řečeno - nyní velmi nepohodlný. Světový trend ale ukazuje, že se zákazníci postupně učí dokončovat nákupy v mobilních zařízeních, což přichází i na český trh,“ uzavřel Hurych.
Výběr e-shopů proběhl na základě dat internetového srovnávače Heureka. Nově pořadatelé také vybírali z e-shopů, které se umístily na na horních pozicích v reportu Socialbakers. Nominováno bylo celkem 120 e-shopů, které v posledních dvanácti měsících obdržely nejvíce zákaznických hodnocení společně s výběrem těch, které mají nejvíce fanoušků na Facebooku a zároveň jsou dle dostupných dat významnými i počtem zákazníků a obratem.