Lidé důvěřují e-shopům, podvodné online obchody však nezmizely
Obava z podvodu při nákupu v online obchodu je prakticky nulová. Lidé například častěji využívají možnost platby online nebo bankovním převodem, k čemuž je jednak vede důvěra v e-shopy a také skutečnost, že oproti dobírce nejsou s těmito způsoby spojené žádné další náklady. Podvodné internetové obchody ale nezmizely. „Je jich zhruba asi 0,5 %. Přestože se jde o tak malé číslo, je třeba si před prvním nákupem v novém e-shopu jisté věci ověřit. Je zde několik aspektů, na které by si měli lidé dát pozor,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Kontakt na provozovatele e-shopu je jedním z poznávacích znamení. Pokud není nikde uvedena adresa včetně IČ, jméno provozovatele, telefon ani e-mail, ale pouze kontaktní formulář, pak není něco v pořádku. Také cena produktů, která je výrazně nižší (až o desítky procent) než u konkurenčních e-shopů, je varovným signálem. Společným znakem podvodných internetových obchodů je platba předem. Také nabídka takovýchto e-shopů je velmi limitovaná a často i chaoticky poskládaná. Při orientaci také pomáhá i označení, jako například „ověřeno zákazníky“, které uděluje Heureka nebo recenze ostatních nakupujících.
„On-line nakupování má své nesporné výhody. Šetří čas, peníze a je možné si ihned zjistit a porovnat parametry vybraného zboží. Není třeba se obávat nadále tento druh nákupů využívat. Na podvodníky můžeme narazit stejně tak i v off-line světě,“ komentoval Miroslav Uďan a dodal: „Jistá obezřetnost mezi lidmi především starších generací stále přetrvává. Nejen oni dávají při volbě e-shopu na doporučení svých známých. Důvěryhodnost je pro internetový obchod základním předpokladem úspěchu.“