E-shopy v prvním čtvrtletí zlevňovaly tablety a telefony

7. 5. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Karsa Technologies)
Vyčkat s nákupem elektroniky se koncovým zákazníkům vyplatilo. Například průměrné ceny tabletů oproti říjnu loňského roku klesly v březnu 2015 o více než 6 %, a lidé tak mohli ušetřit až 450 korun. U mobilních telefonů byl rozdíl v ceně necelých 5 %.
Foto: Freeimages.com

Podle odborníků jsou ceny elektroniky v internetových obchodech v prvním čtvrtletí nového roku odrazem povánočního období. Nákupy před Vánocemi generují až dvě třetiny obratu prodejců v tomto segmentu. „Firmy se v novém roce snaží přilákat zákazníky na nižší ceny. Ti totiž svou spotřebu uspokojili již před Vánocemi a nyní jsou k nákupům méně ochotní,“ uvedl Michal Ježek, ředitel Karsa Technologies, která nabízí provozovatelům e-shopů moderní cloudový nástroj Karsa Monitor pro analýzu cen produktů v reálném čase. Nákup elektroniky je tradičně nejvýhodnější v prvním čtvrtletí. Důvodem nižších cen v prvním kvartálu je také životní cyklus produktu. Dochází totiž k přirozenému poklesu ceny v čase, protože firmy většinou uvádějí novinky na trh již v říjnu,“ vysvětlil Ježek.

Míra zlevňování se však liší dle cenové strategie jednotlivých internetových obchodů. Odlišná cenotvorba je patrná zvláště v období Vánoc a na začátku roku, kdy e-shopy velice pružně reagují na změnu poptávky. Například prodejce Alza.cz zvolil vyšší cenovou hladinu v říjnu loňského roku, která postupně klesala až o 1,9 % v období povánočních slev. Po jejich ukončení došlo k mírnému navýšení cen zhruba o procento.

Odlišný postup při cenotvorbě zvolil internetový obchod Okay.cz, který nastavil hladinu podzimních a vánočních cen konzistentní s výraznými lednovými slevami. Podzimní ceny byly v průměru o 2,6 % vyšší než v prvním čtvrtletí letošního roku. On-line prodejce elektroniky Czc.cz měl oproti tomu produkty levnější koncem loňského roku a na začátku roku 2015 zdražoval.

„Na příkladu uvedených obchodů je vidět, že každý internetový prodejce volí jinou strategii. Obchod Czc.cz volí stabilní cenovou strategii a ceny výrazně v předvánoční sezóně nemění. Alza.cz naproti tomu cenu s blížícím se koncem roku snižuje a v lednu nabízí krátký výprodej. Oba obchody pak od začátku roku cenu postupně zvedají,“ uvedl Václav Lorenc ze společnosti Pricewise, která se zabývá poradenstvím v oblasti cenotvorby a marketingu.

Údaje vyplývají z výsledků měření služby Karsa Monitor, která analyzuje ceny zboží v e-shopech.

Podobné články

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více

Během Black Friday plánuje nakupovat polovina Čechů. Prioritou je ale bezpečnost

8. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Polovina českých zákazníků plánuje využít slevových akcí během letošního Black Friday. Zároveň ale podotýkají, že budou nakupovat uváženě a na ověřených platformách. Čtěte více