GfK: Spotřebitelské klima v Evropě se zlepšuje
Evropa se postupně zotavuje z finanční a ekonomické krize a během posledního čtvrtletí loňského roku ekonomika viditelně vzrostla prakticky ve všech evropských zemích. Téměř všechny země zaznamenaly za rok 2014 posílení ekonomického růstu. A výhledy na tento rok jsou taktéž dobré, neboť pro řadu zemí ekonomičtí experti své předpovědi na rok 2015 upravují.
V Německu nyní platí předpověď růstu o 1,8 procenta, ve Španělsku o 2,8 procenta, výhled pro eurozónu je 1,3 procenta a pro Evropskou unii jako celek 1,7 procenta. Zlepšila se rovněž situace na trhu práce. Ve většině evropských zemí nezaměstnanost pomalu, ale stabilně klesá. Ve Španělsku, Portugalsku, Francii, Itálii a Řecku je situace pořád velmi obtížná. Překvapivě dobré ekonomické výsledky lze vysvětlit několika důvody. Reformy, které byly a jsou i nadále zaváděny v krizových zemích, ale i jinde, začínají přinášet ovoce. Navíc je cena ropy nejnižší za velmi dlouhou dobu a díky tomu řada společností vyrábí a dopravuje své zboží levněji. Spotřebitelé potřebují méně peněz na plyn a topení. A kromě toho země eurozóny mohou díky levnějšímu euru výhodněji exportovat; jejich vývozy jsou levnější, nežli vývozy ze zemí, které jednotnou měnu nemají.
Setrvalý pozitivní vývoj se odráží i na náladě spotřebitelů. Spotřebitelská nálada v západních a jihovýchodních evropských zemích včetně Řecka se v některých případech velmi zlepšila. Řekové doufají, že poté, kdy byla v lednu zvolena nová vláda, dojde ke zlepšení ekonomické situace i k růstu mezd. Oba ukazatele vzrostly během prvního čtvrtletí zhruba o 30 bodů a dosahují nyní jednoznačně kladných čísel. S ohledem na přetrvávající obtíže v oblasti státních financí zatím není jisté, zda tento vzestup bude mít delšího trvání. Španělská ekonomika stále posiluje a ekonomičtí odborníci očekávají, že v letošním roce vzroste o 2,8 procenta. Stejně pozitivní je i hodnocení spotřebitelů. 41 bodů znamená, že v březnu byla ekonomická očekávání nejvyšší od roku 1986, kdy se začaly průzkumy provádět.
Na rozdíl od toho je situace ve východní Evropě významně ovlivněna konfliktem na Ukrajině, jakož i napětím mezi Západem a Ruskem a z něho vyplývajícími sankcemi.
Celkově pozitivní nálada evropských spotřebitelů se odráží i na výsledcích průzkumu spotřebitelského klimatu prováděném GfK v celé evropské osmadvacítce. Za první tři měsíce roku 2015 ukazatel vzrostl v březnu o vynikající 4,3 bodu na 9,8 bodu. To je nejvyšší hodnota od dubna 2008.
Kompletní zprávu včetně informací o jednotlivých evropských státech si můžete přečíst zde.