dTest: Reklamace bez čekání

3. 6. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Blesková či okamžitá výměna, kterou dnes nabízí někteří prodejci jako placenou službu, je uložena zákonem. Prodejci si tak nechávají platit za plnění svých povinností, čímž se dostávají do rozporu se zákonem.
Foto: Freeimages

Porouchá-li se zboží v záruce, není žádný spotřebitel nadšený z vidiny až měsíčního vyřizování reklamace. Kdo by si nepřál vyřízení reklamace okamžitou výměnou za nový bezvadný kus. Jde to, ale má to háček. „Prodejci elektroniky a spotřebičů bleskovou výměnu nabízejí ve svých internetových i kamenných prodejnách jako nadstandardní službu a nechávají si za ni platit nemalé částky. Přitom povinnost řešit reklamace ihned a bezplatně jim přímo ukládá zákon,“ řekl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Řada prodejců považuje třicetidenní lhůtu na vyřízení reklamace za samozřejmou, jedná se však o nejzazší termín, který je na místě zejména tehdy, je-li nutné provést opravu. Nedá-li se vada odstranit bez zbytečného odkladu, může zákazník žádat výměnu celé věci nebo její vadné části. Při uplatnění práva na výměnu není důvod řešení reklamace odkládat a rozhodnuto by o ní mělo být ideálně hned.

Je-li prodejce schopen vadu výrobku posoudit ihned a okamžitě jej vyměnit za nový, měl by tak postupovat vždy bez ohledu na to, zda si spotřebitel za službu rychlé výměny připlatil nebo ne. „Dodržuje-li obchodník zákon, pak není rozdílu mezi vyřizovanými reklamacemi, co se týče délky vyřizování a uplatněných nároků, a v takovém případě si není za co připlácet. Jestliže je spotřebitel při vyřizování reklamace znevýhodněn tím, že službu okamžité výměny nemá a čeká několik týdnů na opravu, přestože žádal výměnu, porušuje prodejce nepochybně zákon,“ uvedl Lukáš Zelený.

Z průzkumu čtyř významných prodejců elektroniky a spotřebičů, jak v kamenných či internetových prodejnách, vyplynulo shodné pojetí služby okamžité výměny. Souvislost se zákonnou zárukou je do očí bijící. Služba je poskytována po dobu zákonné 24měsíční záruky a řeší se s reklamačními pracovníky daného prodejce. Základní podmínkou pro okamžitou výměnu je vada věci, a to vada prokázaná. Služba nekryje mechanické poškození, běžné opotřebení nebo nesprávnou obsluhu věci apod., stejně jako záruka. Má-li tedy pracovník prodejce na místě poskytnout nové zboží, musí ještě před tím posoudit vytknutý nedostatek a tedy splnění této podmínky. To je ale podstata rozhodování o uplatněné reklamaci a ze zákona musí podnikatelé rozhodovat a vyřizovat reklamace rychle a samozřejmě bezplatně.

Společnost Alza.cz nabízí tuto službu jen u vybraného zboží. Rozhodně s ní nepočítejte například v případě ledniček, mobilních telefonů nebo notebooků, tedy tam, kde bychom rychlý postup uvítali. Nejnižší cena okamžité výměny je 99 Kč. Třeba u značkového fénu za 1 849 Kč si za ni účtuje 224 Kč, což je přibližně 12 % z ceny koupeného zboží. Oproti tomu si společnost Datart u téhož výrobku žádá 15 % z jeho ceny. Datart má cenu služby odstupňovanou podle výše kupní ceny, maximálně 599 Kč u zboží do 5 000 Kč. Poskytuje ji pouze spotřebitelům a zavazuje se k výměně týž den, kdy zákazník vadné zboží odevzdá. Electro World nic takového jako službu okamžité výměny nezná a ani nenabízí. Okay tzv. bleskovou výměnu deklaruje ve svých nabídkových letácích, ale o podmínkách této služby se v nich nedočteme.

Štítky: 

Podobné články

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více

Nedopouštíte se při vyřizování reklamací následujících chyb?

31. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Obchodníci se při přijímání a vyřizování reklamací dopouštějí mnohých nešvarů, které však běžný spotřebitel snadno neodhalí. To však neznamená, že by toho měli obchodníci zneužívat, nebo že zákazník nemá žádnou možnost ochrany. Ve kterých situacích se vyplatí zpozornět? Čtěte více

Jak budou vypadat reklamace po očekávané novelizaci občanského zákoníku?

31. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Zapracování dvou nových evropských směrnic z oblasti spotřebitelských smluv do českého práva, které právě probíhá, zruší v občanském zákoníku 24měsíční zákonnou záruku. Spotřebitelům však poskytne nová práva, a to nejpozději do dvou let. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

Poplatky za neoprávněnou reklamaci si účtovat nemůžete

10. 11. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Za neoprávněnou reklamaci se nejčastěji považují případy, kdy není prokázána oznámená vada nebo pokud jde o vadu, za kterou jako prodávající neodpovídáte. V těchto ani jiných případech však nelze za reklamaci po zákazníkovi vymáhat jakýkoli poplatek, protože byste se dopouštěli nezákonného jednání. Čtěte více