Slyšeli jste o veřejné nabídce?

18. 4. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Nový občanský zákoník zjednodušil uzavírání kupní smlouvy na internetu a zavedl možnost tzv. veřejné nabídky. Někteří prodejci se ale jednoduchosti bojí a proces uzavírání smlouvy komplikují obchodními podmínkami – složitě a zcela zbytečně.
Foto: Freeimages

Když obchodník vystaví zboží a uvede k němu cenu, předpokládá se, že jej nabízí k prodeji. „Zákazník pak může jeho nabídku jednoduše přijmout tak, že prodejci sdělí svůj souhlas,“ řekl Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodal: „Pokud vše probíhá standardně, zákazník jen odešle objednávku a v okamžiku, kdy tato dorazí k prodejci, je uzavřena kupní smlouva.“

Rychlé a jednoduché uzavírání smlouvy může být na škodu obchodníkům, kteří nemají zcela přehled o svých skladových zásobách či až po přijetí objednávky poptávají zboží u dodavatelů. „Řada e-shopů ve svých obchodních podmínkách upravuje proces vzniku kupní smlouvy různým způsobem, leckdy nešťastně,“ řekl Borovička a vysvětlil: „Často se dozvíme, že jde pouze o prezentaci výrobků a navrhovat smlouvu musí spotřebitel. Proces nákupu to jen zbytečně komplikuje a staví na hlavu.“ Spotřebitel podle takových obchodních podmínek navrhne uzavření smlouvy posláním objednávky a smlouva je uzavřena, až když obchodník objednávku potvrdí. Zákazníkovi se tak může stát, že zaplatí a zanedlouho se dozví, že vlastně žádnou smlouvu neuzavřel.

Časopis dTest se podíval do obchodních podmínek e-shopů, aby zjistil, jak řeší uzavření kupní smlouvy. Průzkum ukázal, že třetina prověřovaných internetových obchodů přejala novou úpravu. Ostatní jí lepším či horším způsobem obcházejí. „Někteří obchodníci výslovně uvádějí, že se nechtějí ustanovením o veřejné nabídce řídit. To je v pořádku, pokud by tato skutečnost byla z prezentace e-shopu zákazníkům jasně patrná. Občanský zákoník zakazuje schovávat překvapivá ustanovení do obchodních podmínek,“ doplnil Borovička. Obava prodejců, že by museli dodat zboží, které nemají na skladě, je často zbytečná, protože zákon říká, že nabídka platí do vyčerpání zásob. Pokud jsou zásoby vyčerpány, prodejce to zákazníkovi oznámí.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více