České firmy používají zastaralé informační systémy
Podle průzkumu využívá téměř 60 % českých firem podnikový informační systém starší než sedm let, zhruba polovina z nich s ním dokonce funguje již druhou dekádu. „Ukazuje se, že ochota modernizovat informační technologie je u tuzemských firem poměrně nízká,“ konstatoval obchodní ředitel pro segment Podnikových aplikací Infinity Martin Hruška a dodal: „Životnost těchto řešení a použitých technologií už většinou dosáhla vrcholu a výrobci pro ně často přestali poskytovat technickou podporu, což může tuzemské firmy limitovat v jejich dalším rozvoji.“
Kromě toho staré systémy nevyhovují současným potřebám firem: „Zatímco před deseti lety se ERP systém pořizoval především z důvodu vykazování účetnictví, mezd, evidence zásob, či plánování výroby, dnes se na něj pohlíží jako na nástroj, který nejen zabezpečuje základní činnosti podniku, ale zároveň dokáže integrovat i další specializované aplikace, například formou personalizovaného portálu. Mnohem výraznější je také potřeba propojit ERP s celopodnikovou databází,“ doplnil Hruška.
Okamžitá úspora 30 až 40 % nákladů
Více než třetina firem přitom jako hlavní kritérium pro výběr podnikového informačního systému uvedla kvalitu produktu s tím, že cena řešení je důležitá, ale při výběru není nastavena jako klíčový parametr. „V ICT navíc obecně platí, že novější produkt se i přes okamžité výdaje cenově vyplatí již na ušetřených provozních nákladech a zefektivnění výrobních procesů. Například při virtualizaci serverovny počítáme ušetřené náklady zpravidla mezi 30-40 % proti starému řešení, u nových ERP systémů je to podobné,“ uvedl Hruška.
Průzkum dále ukázal, že české společnosti na rozdíl od minulosti preferují co největší využití standardních funkcí systému a vzhledem ke svým zkušenostem z předcházejících implementací chtějí výrazně omezit úpravy svých procesů na míru – důvodem je jednak složitá technická podpora, jednak rostoucí možnosti základních systémů.
„Například u novinek MS Dynamics AX 2012 a Microsoft NAV 2013 získá zákazník díky změně licencování veškerou funkčnost již se zakoupením prvního uživatele. Navíc u obou produktů došlo k výraznému rozšíření standardní funkcionality. AX 2012 má například proti starším verzím již v základu nové moduly pro Procesní výrobu, Profesionální služby, Retail a Veřejný sektor; nová verze NAV je pak rozšířena například o finanční moduly, jako je Správa cash flow. Úspory jen na zefektivnění procesů v těchto oblastech firemního podnikání se pohybují v desítkách procent,“ doplnil Hruška.
Správný výběr poskytovatele je polovina úspěchu
Důraz na snížení/optimalizaci nákladů při zavedení nového podnikového informačního systému ostatně v průzkumu kladlo nejvíce společností (35 %), v závěsu se zlepšením interních procesů (28 %). „Manažeři mají jasno v tom, co jim mohou nová řešení nabídnout - a požadují to. Chuť vyměnit starý systém je přesto poměrně malá. Kromě neochoty k okamžitým nákladům, která je v době krize očekávatelná, za tím dle naší zkušenosti často stojí i špatná zkušenost klienta s implementátorem, poradil Martin Hruška a nabídl čtyři klíčové rady pro výběr správného dodavatele:
1. Nabídne vám před samotnou implementací odbornou analýzu všech vašich firemních procesů?
2. Dokáže vám nabídnout následný vývoj aplikací přímo na míru?
3. Nabízí opravdu kvalitní péči o řešení vašeho ICT během celé jeho životnosti?
4. Má dobré reference od jiných firem vaší velikosti?