Spotřebitelé nejsou spokojeni s prodejci
Dvě třetiny případů směřují v podobě dotazů do oblasti spotřebitelského práva, zbytek tvoří převážně stížnosti na praktiky konkrétních prodejců. „Řešené problémy se nezřídka opakují. Díky tomu se nám daří odhalovat závažné prohřešky obchodníků i poskytovatelů služeb a můžeme proti nim podnikat další kroky,“ hodnotí činnost poradny její vedoucí Lukáš Zelený.
Dotazy v poradně se týkají nejčastěji možností odstoupení od smluv uzavřených prostředky komunikace na dálku či mimo prostory obvyklé k podnikání (typicky předváděcí akce), řešení neoprávněně zamítnutých či vůbec nevyřízených reklamací, pravomocí dozorových orgánů a možností dalších postupů při řešení spotřebitelských sporů.
Konkrétní stížnosti pak upozorňují nejvíce na neoprávněná zamítnutí reklamací, odepření záruky, jakost zboží, nerespektování práva na odstoupení od kupní smlouvy, nekalé obchodní praktiky, nekorektní smluvní podmínky, klamavé a agresivní obchodní praktiky, podvody, nedodání či opožděné dodání zboží a problémy s uváděním cen a jejich fakturací.
Lukáš Zelený závěrem dodává: „Z řešených dotazů a stížností vyplývá také statistika vzniku smluv mezi spotřebiteli a podnikateli. Přibližně 50 % je uzavřeno formou osobního prodeje v místech obvyklých, zhruba 14 % elektronickou cestou.“ Prodej mimo prostory obvyklé pro podnikání dodavatele dosahuje až 6 %. Je tedy patrné, že počet smluv uzavíraných na předváděcích akcích a při podomním prodeji je stále vysoký.