GfK: Češi se hodlají dále zadlužovat

10. 12. 2013. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Život na dluh považuje za normální více než polovina Čechů, přičemž nějakou formu půjčky má momentálně téměř každý druhý Čech. Půjčky si nejčastěji pořizují u bank. K nejběžnějším důvodům pro půjčení peněz patří vybavení domácnosti, pořízení elektrotechniky, bydlení nebo automobilu, někteří čerpají půjčky i na splacení dluhů.

Mezi další zdroje, kde si Češi zvykli půjčovat peníze, patří nebankovní instituce a rodina, případně známí. Lidé jsou více spokojeni s půjčkami od bank, rodiny a známých, naopak nejmenší spokojenost panuje u půjček od nebankovních institucí.

Mezi nejčastější důvody, proč si lidé berou půjčky, patří vybavení vlastní domácnosti. „Někteří lidé si nepůjčují peníze za účelem nákupu spotřebních věcí, ale kvůli splacení předešlých dluhů. Tyto dluhy splácejí ve větší míře díky finanční výpomoci od známých, v menší míře pomocí půjček od rodiny a nebankovních institucí,“ řekl Jiří Nosek, Sector Leader Financial Services & Technology ze společnosti GfK.

Zadlužit se naopak Češi nechtějí kvůli dovolené a dárkům pro své blízké. Negativní postoj lidé vyjadřovali také k půjčkám s vysokým přeplatkem, které většina oslovených odmítá.

Co je pro Čechy důležité při půjčování peněz?

U půjček od bank rozhoduje u většiny lidí bezpečnost a důvěryhodnost, snadný přístup k úvěru pak sehrává důležitou roli zejména u nebankovních subjektů a známých, u rodiny jednoznačně vede možnost nulového úroku.

Lidé mají své půjčky v převážné většině jen u jedné instituce. Pětina těch, kteří je mají u více institucí, uvažuje o možné konsolidaci.

A jak Češi plánují půjčování v příštích 12 měsících?

„Téměř dva z pěti lidí si plánují v příštím roce půjčit. Částka, které je nejčastěji zmiňována jako plán na příští rok, se pohybuje ve výši průměrné hrubé měsíční mzdy v České republice. Značná část Čechů, kteří půjčku plánují, pomýšlí na koupi dražších věcí - 1/3 na auto, 1/3 na dům či byt,“ uzavřel Jiří Nosek.

Zjištění vyplynula z on-line výzkumu zaměřeného na postoje a chování zákazníka v oblasti půjček realizovaného agenturou GfK Czech na vzorku 960 respondentů v roce 2013.

Štítky: 

Podobné články

Ročenka RMOL.CZ: Nejzajímavější průzkumy roku 2019

24. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
V roce 2019 jsme pro vás na RMOL.CZ připravili desítky analýz, studií a předpovědí, které prozrazují, v jaké kondici se nacházely různé tržní segmenty a jak by se měl trh dále vyvíjet. K nejzajímavějším z nich se můžete nyní vrátit a podívat se, zda se předpovědi naplnily a co nás pravděpodobně čeká v blízké budoucnosti. Čtěte více

Pozemní vysílání je v Česku populární, placená televize však přesto převládá

28. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Polovina Čechů aktivních na internetu využívá ve své domácnosti terestrický příjem televizního signálu. Placená televize ale není žádným otloukánkem – nějakou její formu využívá 63 % internetové populace (v některých případech právě v souběhu s terestrickým příjmem), přičemž 59 % placenou televizi považuje za hlavní typ příjmu. Čtěte více

GfK: Prodej technického spotřebního zboží v ČR i SR v 1. čtvrtletí 2019 rostl

20. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice v prvním čtvrtletí roku 2019 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku nárůst o více než šest procent. Na Slovensku ve stejném období trh zaznamenal meziroční nárůst o více než čtyři procenta. Čtěte více

GfK: Celosvětový prodej smartphonů dosáhl v roce 2018 522 miliard USD

11. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Smartphony, mobilní telefony a nositelná elektronika jsou i nadále hnací silou rozvoje trhu technického spotřebního zboží – na celkových tržbách 1,2 bilionu USD se vloni podílely ze 44 %. Přestože se celosvětová poptávka po chytrých telefonech snížila o 3 % na 1,44 miliardy kusů, prodej zůstával vysoký a vygeneroval tržby v hodnotě 522 miliard USD. Čtěte více