Zákazník může od smlouvy odstoupit i po roce
Uzavírání smluv tzv. distančním způsobem zahrnuje nejen nákupy na internetu, ale také telefonické či katalogové objednávky nebo teleshopping – jednoduše všechny případy, kdy nejsou obě strany v době uzavření smlouvy osobně přítomny. „Spotřebitel bude mít i nadále možnost vrátit zboží bez udání důvodu do 14 dnů, ovšem pokud obchodník při nákupu nesplní svou povinnost informovat zákazníka o jeho právu odstoupit, lhůta se může prodloužit dokonce až na rok a 14 dní,“ upozornil Miloš Borovička z dTestu.
K odstoupení od smlouvy bylo třeba, aby bylo odstoupení doručeno obchodníkovi ve čtrnáctidenní lhůtě. Nyní postačí, když zákazník v tomto období stihne odstoupení alespoň odeslat. Aby měl však spotřebitel nárok na vrácení kupní ceny, musí také do 14 dnů od odstoupení od smlouvy vrátit obchodníkovi zakoupené zboží. Když to neudělá, prodejce není povinen vracet kupní cenu až do chvíle, než mu zboží přijde zpět, případně než bude mít jinak potvrzeno jeho odeslání. Doposud platilo, že obchodník musel peníze vrátit do 30 dnů od zákazníkova odstoupení od smlouvy bez ohledu na to, zda již bylo zboží vráceno.
Zákazník nově nemusí dostat zpět celou částku za dopravu, ale vždy jen takovou, která odpovídá nejlevnější variantě dopravy nabízené obchodníkem. Pokud tedy prodejce například nabízí nejnižší poštovné za 80 Kč, ale zákazník si zvolí kurýra za 200 Kč, prodejce mu vrátí za dopravu pouze 80 Kč.
Spotřebitelé by během lhůty k odstoupení měli se zbožím zacházet přiměřeně. Když totiž zákazník během lhůty k odstoupení zboží poškodí používáním nad rámec prostého vyzkoušení, může si prodejce strhnout také částku vynaloženou na opravu. „E-shop není půjčovna. Čtrnáctidenní lhůta je určena jen k vyzkoušení zboží, nikoliv k jeho intenzivnímu používání,“ dodal Miloš Borovička.
Podrobný článek se shrnutím důležitých změn v distančních smlouvách naleznete na www.dtest.cz/internet-NOZ.