Kdy má zákazník právo vrátit zboží koupené v e-shopu

3. 4. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Nákup na internetu bez možnosti vrátit zboží do 14 dnů. To je podle dTestu prý nový trik, který na zákazníky zkoušejí někteří provozovatelé e-shopů. Je ovšem v rozporu se zákonem.
Foto: SXC.hu

Někteří internetoví prodejci mají pro spotřebitele dvojí režim smluv. Objednání zboží se v každém případě odehraje přes internet. Pokud zákazník na závěr využije možnosti nechat si zaslat zboží domů, jde o klasickou koupi na internetu.

Zakončí-li ovšem nákup volbou osobního odběru zboží v prodejně, změní se náhle režim v pouhou internetovou rezervaci s možností vyzvednutí zboží. Kupní smlouva se v tomto případě uzavírá až v samotném obchodě.

„Záměr obchodníků je zřejmý. Předání balíčku s objednaným zbožím prezentují jako nákup v kamenném obchodě, aby nemuseli zákazníkovi přiznat zákonné právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Je ovšem zjevné, že se přesto o elektronický nákup jedná,“ řekl vedoucí spotřebitelské poradny dTestu Lukáš Zelený.

Spotřebitel, který nakupuje přes internet, nemá reálnou možnost si zboží prohlédnout a vyzkoušet. Proto mu zákonodárce poskytuje náhradní možnost prohlédnout si výrobek doma po doručení a případně jej do 14 dní zaslat zpět prodejci, a to i bez uvedení důvodů. „Pokud dojde k pouhému předání balíčku v kamenné prodejně, je to stejné jako například převzetí na poštovní přepážce,“ konstatoval Lukáš Zelený.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více