Co dTest radí spotřebitelům při reklamaci mobilů

1. 4. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest )
Podle časopisu dTest dochází k výmluvám prodejců, proti kterým se lze bránit. Podle něj totiž dochází k neoprávněnému zamítání reklamací mobilních telefonů s odůvodněním, že došlo ke vniknutí kapaliny do přístroje a jeho oxidaci.

Není-li reklamace mobilního telefonu uznána s poukazem na oxidaci, je vhodné se nejprve zamyslet nad způsobem, jakým se k němu zákazník choval. Pokud si je jistý, že s přístrojem nezacházel riskantně, neměl by si nechat zamítnutí líbit. „Spotřebitel by v prvé řadě měl požádat prodejce či servis o fotodokumentaci. Pokud ji nechtějí poskytnout, nebo na fotografiích není žádné poškození zjevné, je vhodné vyhledat znalce. Ten totiž dokáže odhalit přímou souvislost mezi reklamovanou vadou a vniknutím kapaliny,“ uvedl vedoucí spotřebitelské poradny dTestu Lukáš Zelený a doplnil: „Někteří z nich jsou navíc ochotni za minimální poplatek podle fotografií posoudit případ z hlediska budoucí možné úspěšnosti posudku.“

Pomoc znalce je na místě rovněž, pokud prodejce či servis zamítne reklamaci bez podrobnějšího zkoumání. „V takovém případě se dá očekávat, že se prodejce na oxidaci pouze vymlouvá,“ vysvětluje Lukáš Zelený a dodává: „Je-li posudek ve prospěch spotřebitele, je navíc prodávající povinen uhradit náklady na jeho vypracování.“

Na znalce se lze obrátit i v případě, kdy je na fotografii patrné poškození kapalinou, ale spotřebitel nevěří, že by mohlo mít spojitost s vadou. Šance kladného posudku je v tomto případě ovšem malá.

Podle názoru některých spotřebitelů, kteří se obracejí na spotřebitelskou poradnu dTestu, jejich telefon pracovníci servisu úmyslně polili, aby měli vadu následně na co svést. „Teoreticky se to nedá vyloučit, ale prakticky je velice těžké polít přístroj tak, aby se vyvolala právě ta vada, kterou zákazník přišel reklamovat,“ řekl Lukáš Zelený.

Poruchy telefonu, které nejčastěji na oxidaci poukazují, mohou být různé. Telefon se nahodile vypíná, rychle vybíjí, zamrzávají funkce, volající neslyší volaného a naopak. Oxidaci může způsobit mimo pádu telefonu do vody například volání v dešti, polití mobilu kapalinou, či používání v koupelně. Naprostá většina přístrojů totiž není proti vniknutí kapaliny nijak chráněna. Lukáš Zelený závěrem důrazně upozornil: „Poškození telefonu kondenzací vlhkosti vzduchu natolik, aby přestal fungovat, je v našich podmínkách velice nepravděpodobné.“

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více