Máte e-shop? Dávejte si pozor na záruční podmínky
Každý obchodník má povinnost informovat spotřebitele o jeho záruce. Přesto se na poradenskou linku časopisu dTest často obracejí zákazníci, kterým prodejci zamítli reklamaci z důvodu zkrácené záruky.
„Zákonnou dvouletou záruku nelze zkrátit v neprospěch spotřebitele, přesto je velmi časté, že prodejci uvádějí v rozporu se zákonem šesti nebo dvanáctiměsíční záruku na takzvaný spotřební materiál, kterým jsou například baterie. Častým omylem prodejců ale i spotřebitelů je zaměňování záruky a životnosti výrobku. Životnost závisí na typu výrobku a způsobu používání a skutečně může být kratší než záruka,“ vysvětlil Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest.
Průzkum odhalil chyby nejčastěji u elektroniky, zejména u baterií, které byly většinou součástí výrobku. „V naší síti uvízly jak malé specializované obchody, tak několik významných prodejců, u kterých bychom takové chyby neočekávali. Jejich obchodní podmínky sice uvádějí záruku v délce 24 měsíců, jak požaduje zákon, ale v popisu některých výrobků je uvedena záruka kratší,“ dodal Borovička.
Zvláštní kategorii tvoří použité výrobky. U nich zákon umožňuje určité odchýlení a zkrácení záruky. „Obchodník se se zákazníkem může dohodnout na zkrácení záruky, ta ale nesmí být kratší než jeden rok. Tu a tam se setkáváme s takzvanou repasovanou elektronikou, kde prodejce zkracuje záruky i na půl roku a může tak obcházet zákon pro levně dovezenou elektroniku, které nedokáže zajistit servis,“ vysvětlil Borovička.
Výsledky průzkumu a chyby konkrétních internetových obchodů jsou k dispozici níže v příloze. V dokumentu najdete i vysvětlení právní úpravy.