V reklamacích mají prodejci horší znalosti než kupující
„Jen 43 procent dotázaných důvěřuje úřadům, které mají ochranu spotřebitelů na starosti. Prodejci si získali o deset procent více důvěry, ale stále to nestačí na evropský průměr“ uvedl Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest. Z průzkumu vychází nejlépe spotřebitelské organizace, jimž věří 68 procent dotázaných.
Je zajímavé, že Češi oproti většině evropských obyvatel vynikají ve znalosti svých základních spotřebitelských práv. Na otázky týkající se délky záruky nebo možnosti vrátit zboží v e-shopu odpovídali nejlépe. Čeští prodejci mají horší znalosti než kupující, neboť například více než polovina z nich nevěděla, za jak dlouho mají vyřídit reklamaci. I přesto jsou ve srovnání s ostatními národy ve svých znalostech nadprůměrní.
Miloš Borovička ke vztahům prodávajících a jejich klientů dodal: „Obdobné zkušenosti získali i poradci na naší bezplatné poradenské lince. Spotřebitelé mají základní přehled o svých právech a s naší pomocí porozumí i složitějším problémům. Prodejci ale často nechtějí jejich argumentaci slyšet a trvají na svém mnohdy nesprávném výkladu zákonů.“
Podle závěrů Evropské komise nicméně dochází k pozvolnému zlepšení podmínek českých spotřebitelů oproti předchozím rokům. Na dosažení evropského průměru to ovšem stále nestačí.
Celkové hodnocení České republiky a přehled toho, jak si čeští spotřebitelé stojí v ochraně a znalosti svých práv ve srovnání se sousedními státy, je k dispozici na stránkách www.dtest.cz/srovnani-eu2012.