Za neoprávněnou reklamaci nemůžete chtít poplatky
To se týká případů neoprávněné reklamace, kdy není zjištěna oznámená vada nebo kdy nejde o vadu spadající do záruky. Vyřízení reklamace zahrnuje určité náklady, například na přepravu, testování a podobně. Ovšem i v tomto případě nemůžete zákazníkovi účtovat žádné poplatky. Takové jednání lze považovat za nezákonné.
„Nesmíme zapomínat, že kupující je při prodeji zboží v obchodě stranou slabší, která nedisponuje profesionálními znalostmi,“ řekl vedoucí spotřebitelské poradny časopisu dTest Lukáš Zelený a dodal: „Prodávající je povinným subjektem, proto je spravedlivé, aby náklady spojené s vyřízením reklamace nesl právě on, neboť u něj zákon předpokládá, že porušil svoji povinnost plnit bez vady.“
Časopis dTest své právní stanovisko o neoprávněnosti poplatku opírá mimo jiné o ustanovení občanského zákoníku, které stanoví, že spotřebitelské smlouvy nesmějí obsahovat ujednání, jež znamenají k újmě spotřebitele značnou nerovnováhu v právech a povinnostech stran. Občanský zákoník dále považuje za nepřípustná smluvní ujednání omezující práva spotřebitele při uplatnění odpovědnosti za vady či odpovědnosti za škodu.
Svou argumentaci opírá dTest i o rozhodnutí Nejvyššího správního soudu z roku 2006, podle něhož prodávající, který v jím vydaném reklamačním řádu stanovil pro případ nedůvodné reklamace povinnost spotřebitele hradit náklady takové reklamace, tím porušil povinnost uloženou v § 13 zákona o ochraně spotřebitele. V roce 2011 Nejvyšší správní soud dodal, že proti opakovaným neoprávněným reklamacím se prodávající může bránit jejich prostým zamítnutím.
Možné zneužití práv zákazníka, který by prodejci reklamoval bezvadné zboží a způsoboval mu tak zbytečné náklady, odmítají i právníci časopisu dTestu. „Je-li zcela zjevné, že se jedná o šikanu ze strany zákazníka a věc nemá žádné vady nebo je způsobil sám zákazník, prodávající má vždy možnost reklamaci zamítnout, aniž by mu náklady vznikaly,“ uvedl Lukáš Zelený.