Trh s elektrem v ČR a SR ve 3. čtvrtletí 2011

18. 11. 2011. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: GfK Temax)
Podle výzkumu GfK Temax se celková hodnota trhu s technickým spotřebním zbožím v České republice ve třetím čtvrtletí roku 2011 snížila o více než sedm procent oproti stejnému období předcházejícího roku. Naopak na Slovensku trh rostl o více než dvě procenta.

Pokles v ČR byl zdaleka nejvíce negativní v sektoru kancelářské techniky. Výraznější je i pokles u informačních technologií. Jediným rostoucím sektorem jsou malé domácí spotřebiče.

Najväčšie nárasty v SR sú u sektorov telekomunikácií a foto, naopak pokračuje pokles kancelárskej techniky a do negatívnych čísel sa dostal aj sektor veľké domáce spotrebiče.

Malé domácí spotřebiče

Trh malých domácích spotřebičů v ČR zaznamenal ve třetím čtvrtletí ve srovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst o 5,2 %. Je to především díky klíčovým produktovým skupinám, které si udržely rostoucí trend. Konkrétně se jedná o kávovary, kuchyňské roboty a mixéry a vysavače. Ale také proto, že v porovnání se stejným obdobím za loňský rok byl zaznamenán nárůst u všech produktových skupin, kromě žehliček, rychlovarných konvic a toasterů.

Trh malých domácich spotrebičov v SR zaznamenal v porovnaní s minulým rokom v treťom štvrťroku nárast o 5,2 %.  V oblasti kľúčových skupín zostávajú najsilnejšou skupinou vysávače, a to hlavne vďaka robotickým vysávačom, nasledujú kuchynské roboty, mixéry a kávovary. Kávovary sú najrýchlejšie rastúcou produktovou skupinou. Značný nárast (dvojciferný) bol tiež zaznamenaný u holiacich strojčekov, zastrihovačov vlasov a kuliem. Opačný trend je viditeľný hlavne v kategórii pekárne (dvojciferný), tento trend bol tiež nasledovaný žehličkami, rýchlovarnými kanvicami, vysúšačmi vlasov a ústnou hygienou.

Velké domácí spotřebiče

Hodnota českého trhu velkých domácích spotřebičů poklesla ve třetím čtvrtletí roku 2011 o 5,1 % v porovnání s rokem 2010, pokles vykázaly všechny produktové skupiny. Naopak počet prodaných kusů již od počátku roku roste díky vyšším prodejům levnějších přístrojů. Největší hodnotový pokles zaznamenala kategorie chlazení a obecně všech vestavných spotřebičů. Nejlépe si vedly pračky, které poklesly jen nepatrně a dále kategorie mrazáků, která je v porovnání s loňským rokem stabilní. Internetové prodeje všech kategorií dále rostou.

Trh v SR sa prehupol do negatívneho trendu s poklesom 4,5% v hodnotovom vyjadrení za posledný štvrťrok, avšak od začiatku je nárast stále pozitívny na úrovni 2,4 %. Pokles predaja veľkých domácich spotrebičov v tomto štvrťroku je spôsobený dvoma hlavnými kategóriami – chladničky, ktoré nezaznamenávajú dobrú sezónu (podobne ako mrazničky) a umývačky riadu. Ostatné kategórie klesajú len mierne alebo sú stabilné.

Informační technologie

Oproti stejnému období minulého roku zaznamenal IT sektor v ČR citelný pokles hodnoty prodeje. Míra poklesu v tomto období činila 10,5 %. Celý IT trh byl stažen ke dnu zejména pokračujícím negativním trendem v prodeji stolních počítačů a monitorů. Naopak skupinou, která celý IT trh zachraňuje, jsou opět mobilní počítače. Vývoj na trhu je stále doprovázen cenovou erozí napříč všemi produktovými skupinami. Jedinou výjimkou jsou z tohoto pohledu stolní počítače, u kterých cena poslední období stagnuje.

Z pohľadu porovnania s rovnakým obdobím minulého roku sa trh IT v SR prezentoval miernym rastom. Momentálne tento rast predstavuje 2 %. Pozitívny rast sa dlhodobo prejavuje hlavne u mobilných a stolných počítačov. Naopak monitory vykazujú negatívny trend v množstve, hodnote aj priemernej cene, aj keď pokles nie je zďaleka tak razantný ako v predchádzajúcich  periódach. Cenová erózia sa však dotýka všetkých produktových skupín.

Spotřební elektronika

Ve třetím čtvrtletí roku 2011 sektor spotřební elektroniky v Česku dále klesal. V porovnání se stejným čtvrtletí předcházejícího roku se obrat snížil o více než 7 %. Na jedné straně je tady rostoucí spotřebitelská poptávka po televizorech a stolních audio přístrojích, nicméně obecně u všech kategorií spotřební elektroniky je silná cenová eroze a proto z hlediska obratu dochází k poklesu i u těchto kategorií a tím pádem i celkového trhu. V rámci klíčové kategorie plochých televizorů dynamicky roste váha LED televizorů s přístupem na internet. U ostatních produktových kategorií roste trh určitých podsegmentů jako např. Blu-ray přehrávače nebo domácí kina s Blu-ray. Nicméně váha těchto segmentů je relativně malá a nedokáže kompenzovat propady zbytku trhu.

Trh spotrebnej elektroniky na Slovensku zostal v treťom štvrťroku roku 2011 na podobnej hodnote v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Kľúčovou kategóriou sú televízory s plochou obrazovkou, štruktúra z hľadiska veľkosti obrazoviek sa nijak zásadne nemení, ale veľmi dynamicky sa zvyšuje podiel televízorov vybavených LED technológiou s prístupom na internet. Vďaka digitalizácii televízneho signálu rastie dopyt i po set-top boxoch. Predaje ďalších hlavných produktových kategórií ako sú audio systémy, DVD prehrávače/rekordéry a videokamery sa i naďalej držia v mínusových číslach. V rámci týchto kategórii sú však i rastúce segmenty ako napríklad Blu-ray prehrávače.

Trh s fotoaparáty

Vývojové trendy na trhu digitálních fotoaparátů v Česku ve třetím čtvrtletí se nijak výrazně neliší od těch, které jsme zaznamenali ve čtvrtletí předchozím. Meziroční pokles třetího čtvrtletí se zastavil na 6 % v hodnotovém vyjádření. Propad celkového trhu je determinován kompakty s pevným objektivem, které navzdory nárůstu v prodaných kusech ztrácejí v hodnotě díky cenové erozi. Tento negativní vývoj jen lehce zmírňují zrcadlovky, jejichž tržby jsou nepatrně vyšší, než tomu bylo ve třetím čtvrtletí loňského roku. Jediným výrazně rostoucím segmentem na trhu digitálních fotoaparátu jsou kompakty s vyměnitelným objektivem. V důsledku jejich malého tržního podílu však nejsou schopny kompenzovat pokles celého trhu.

Aj v treťom štvrťroku si digitálne fotoaparáty v SR udržali pozitívne hodnoty. Medziročný dvojciferný nárast zaznamenali zrkadlovky, kompakty s pevným objektívom rástli iba v kusoch, v hodnote zaznamenali slabý pokles. Segment kompaktných prístrojov s vymeniteľným objektívom sa tiež drží v pozitívnych číslach, ale jeho váha na trhu je zatiaľ stále veľmi nízka.

Telekomunikace

Trh telekomunikací ve třetím čtvrtletí letošního roku se v ČR dostal do záporných hodnot. Po prvních dvou čtvrtletí, kdy trh meziročně rostl, došlo ve třetím čtvrtletí k propadu o více než 4 % v hodnotě. Nicméně za první tři čtvrtletí roku 2011 trh stále meziročně rostl. Za negativním vývojem ve třetím čtvrtletí stojí především klesající průměrné ceny mobilních telefonů.

Trh telekomunikácií na Slovensku sa v treťom štvrťroku 2011 drží v pozitívnych hodnotách. Váha mobilných telefónov s otvoreným operačným systémom neustále rastie, ale väčšinu trhu stále tvoria modely s uzavretým systémom.

Kancelářská technika

Stejně jako v předchozím čtvrtletí pokračoval vývoj prodejů kancelářské techniky v Česku značným poklesem prodané hodnoty. V porovnání se stejným obdobím předchozího roku tempo poklesu dále zrychlilo a překonalo hranici 25 %. Kromě dlouhodobého poklesu prodejů samostatných tiskáren se na celkovém poklesu tržeb projevuje i neustávající pokles průměrné prodejní ceny všech produktových kategorií v rámci sektoru. Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku, přitom opět nejrychleji klesaly průměrné ceny laserových multifunkčních zařízení a samostatných laserových tiskáren. Multifunkční zařízení jsou zároveň produktovou kategorií, která se na výsledcích celého sektoru podílí největší měrou.

Aj v treťom štvrťroku tohto roku zaznamenal sektor kancelárskej techniky v SR ďalší pokles tržieb v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Napriek tomu pokles od začiatku roka spomalil a dosiahol 5,5 %. Na celovom pokles tržieb sa prejavuje pokračujúca cenová erózia. V porovnaní s minulým rokom najväčší pokles zaznamenali multifunkčné zariadenia. Podiel multifunkčných zariadení sa na celkovom predaji kancelárskej techniky nezmenil.

Štítky: 

Podobné články

Ročenka RMOL.CZ: Nejzajímavější průzkumy roku 2019

24. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
V roce 2019 jsme pro vás na RMOL.CZ připravili desítky analýz, studií a předpovědí, které prozrazují, v jaké kondici se nacházely různé tržní segmenty a jak by se měl trh dále vyvíjet. K nejzajímavějším z nich se můžete nyní vrátit a podívat se, zda se předpovědi naplnily a co nás pravděpodobně čeká v blízké budoucnosti. Čtěte více

Pozemní vysílání je v Česku populární, placená televize však přesto převládá

28. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Polovina Čechů aktivních na internetu využívá ve své domácnosti terestrický příjem televizního signálu. Placená televize ale není žádným otloukánkem – nějakou její formu využívá 63 % internetové populace (v některých případech právě v souběhu s terestrickým příjmem), přičemž 59 % placenou televizi považuje za hlavní typ příjmu. Čtěte více

GfK: Prodej technického spotřebního zboží v ČR i SR v 1. čtvrtletí 2019 rostl

20. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice v prvním čtvrtletí roku 2019 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku nárůst o více než šest procent. Na Slovensku ve stejném období trh zaznamenal meziroční nárůst o více než čtyři procenta. Čtěte více

GfK: Celosvětový prodej smartphonů dosáhl v roce 2018 522 miliard USD

11. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Smartphony, mobilní telefony a nositelná elektronika jsou i nadále hnací silou rozvoje trhu technického spotřebního zboží – na celkových tržbách 1,2 bilionu USD se vloni podílely ze 44 %. Přestože se celosvětová poptávka po chytrých telefonech snížila o 3 % na 1,44 miliardy kusů, prodej zůstával vysoký a vygeneroval tržby v hodnotě 522 miliard USD. Čtěte více