Semináře Etnetera na téma DOS a DDOS
K těmto útokům dochází z důvodů od pobavení vlastního i ostatních, až po útoky na objednávku, jako když si někdo kupuje přes internet ledničku nebo jiné zboží – tak by se dal podle Martina Pohla charakterizovat stav možného ohrožení na internetu. DOS může konkurence využít například pro zahlcení prodejního serveru při spuštění kampaně, nebo prodeje exkluzivního zboží. Vedení podniku se musí podle něj naučit komunikovat s IT oddělením, aby na základě vyčíslení možné finanční ztráty nastavili optimální bezpečnostní řešení.
DOS a DDOS útoky se poslední dobou stávají téměř standardním nástrojem konkurenčního boje. Je to zákeřná zbraň, jejímž úkolem je cíleně, plánovaně a maximálně poškodit business na internetu v okamžiku, kdy to nejméně provozovatel e-shopu potřebuje (nastartovaná reklamní kampaň, či jiná událost, která stojí za zvýšeným zájmem zákazníků o vaše produkty). Lze si je velmi snadno koupit, prakticky bez rizika odhalení. Proti útokům se lze poměrně úspěšně bránit, je však důležité se připravit dopředu. V okamžiku samotného útoku již lze pouze škody minimalizovat, nikoli jim zcela zabránit.
O čem semináře pojednávaly:
- Jaké typy útoku mohu očekávat.
- Jaká vedlejší rizika a omezení mi hrozí.
- Jaké jsou možnosti obrany a za jakou cenu.
- Jak by měl vypadat plán krizového řízení a komunikace v případě útoku.
Martin Pohl pracuje u „svobodné“ firmy Etnetera jako hlava administrátorů a měl na starosti mimo jiné například obranu webu mobilního operátora Telefónica O2 při DDOS útocích v březnu letošního roku.