Internet a online marketing
Školení dalo celkový přehled o aktuálních trendech v online marketingu, ale zabývalo se i konkrétní problematikou účastníků semináře. Došlo tak například na otázky, jak informovat zákazníky o nových produktech prostřednictvím sociálních sítí či pomocí e-mail marketingu, jak provozovat e-shop či jak přitáhnout pozornost jako obsahový web. Každý odešel s kompletním přehledem o internetových nástrojích, které lze využít pro marketing.
Co je online marketing
Online marketing jako celek je dnes disciplínou, kterou nemůže obsáhnout jeden marketingový pracovník nebo externí spolupracovník. Jeho záběr sahá od webových technologií, uživatelské použitelnosti stránek, konverzních architektur a tvorbu obsahu, přes PPC reklamu ve vyhledávačích, zbožových vyhledávačích, displejové kampaně a retargeting, k sociálním sítím, pokročilým e-mailmarketingovým technikám a modelům lead generation.
Zároveň rychle roste význam mobilního a videomarketingu a nových RTB technologií pro bannerovou reklamu. Kdysi hojně využívané techniky SEO již nestačí a nově se ujímá pojem inbound marketing, který má za cíl vytvářet a rozšiřovat veškeré neplacené zdroje návštěvnosti. Dochází k neustálému rozšiřování funkcionalit nástrojů pro online reklamu (zejména Google Adwords, Google Analytics, Sklik od Seznamu a Facebook Ads a Insight, RTB Adform), které jejich poskytovatelé neustále vyvíjejí, a prakticky každý měsíc může dojít k nějaké změně. To na jednu stranu zlepšuje jejich výkon a cílení, ale na druhou stranu činí jejich využití stále komplikovanější a klade vysoké nároky na jejich uživatele.
„Proti těm, kteří se online marketingu věnují denně, však nemá běžná firma šanci. Buď musí mít dedikovaného člověka, který navíc musí projít školeními, nebo je lepší se obrátit na agenturu,“ prohlásil Miroslav Král, managing partner ve společnosti marketUP (www.marketup.cz). „I malý byznys může s malými náklady udělat velmi rozumný marketing,“ sdělil Ing. Jan Petrtyl Ph.D., který školil polovinu semináře.
Co vzít v potaz?
Při úvahách o online marketingu je nutné posoudit více hledisek, jako při každé jiné plánované činnosti. Jsou jimi například kapacita a kompetence interních pracovníků, rozpočet na pravidelná školení, obor podnikání a role online marketingu, šíře online marketingových aktivit a roční marketingový rozpočet.
Možnosti, jak přistoupit k realizaci online marketingových aktivit, jsou také širší – je zapotřebí posoudit, zda je reálné věnovat se jim „in-house“, případně využít kombinace práce vlastních zaměstnanců „in-house“ a externí online marketingové agentury, nebo spolupracovat přímo s externí online marketingovou agenturou. V takovém případě je třeba zohlednit výběr externí agentury stejně jako webdevelopera, posoudit zkušenosti a reference, srovnat kritéria cena vs. výkon, úroveň služeb a přidanou hodnotu, kvalitu a parametry reportingu, a hlavně – nastavit vzájemné porozumění, čeho chceme dosáhnout.