Zkreslení dat má dopad na 65 % firem

17. 4. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Progress Flowmon)
Je známo, že předsudky jsou často dané kulturními a osobními zkušenostmi. Je proto pochopitelné, že při sběru dat a jejich použití k trénování modelů strojového učení se dědí i předsudky těch, kteří informace vytvářejí. To bývá důvodem, proč často vedou k neočekávaným a potenciálně škodlivým výsledkům. Právě na tuto problematiku se zaměřila ve svém průzkumu firma Progress.

Navzdory možným právním a finančním problémům spojeným se zkreslením dat však neexistují jasné zásady týkající se školení, procesů a technologií, které jsou potřebné k úspěšnému řešení této problematiky.

Průzkum ukázal, že 78 % pracovníků s rozhodovacími pravomocemi v oblasti obchodu a IT se domnívá, že s rostoucím využíváním AI/ML bude problém zkreslení dat narůstat. Ale jen 13 % z nich se tímto problémem v současné době zabývá a má zavedený proces jeho vyhodnocování. Největší překážky spatřují v nedostatečném povědomí o možných chybách, v pochopení toho, jak identifikovat zkreslení, a také v nedostatku dostupných odborných zdrojů, například v přístupu k datovým specialistům.

Z průzkumu také vyplývá, že:

  • 66 % firem očekává, že se v následujících letech bude při rozhodování více spoléhat na AI/ML.
  • 65 % respondentů se domnívá, že se jejich firma v současnosti potýká s problematikou zkreslení dat.
  • 77 % uvádí, že by měli pro řešení problematiky zkreslení dat dělat více.
  • 51 % považuje za jednu z překážek při odstraňování této problematiky nedostatečné povědomí a její bagatelizaci.

„Opakované problémy se zkreslením dat mohou mít negativní dopad na činnost firmy i procesy rozhodování. Ať už mluvíme o ztrátě důvěry zákazníků, finanční dopady až po potenciální právní a etické hledisko,“ vysvětlil Jiří Mazal, Sales Director CZ/SK ve společnosti Progress. „S vědomím toho, jaký potenciál i rizika představuje oblast AI/ML, se neustále snažíme o to, aby zákazníci v Česku měli vždy v maximální možné míře k dispozici relevantní informace, které jim umožní přijímat ta nejlepší rozhodnutí a posouvat tak své podnikání kupředu.“

Průzkum „Data Bias: The Hidden Risk of AI“ vypracovala pro společnost Progress britská výzkumná firma Insight Avenue, která se specializuje na B2B technologie. Výsledky jsou založeny na rozhovorech s profesionály z oblasti obchodu a IT z regionu Severní a Jižní Ameriky, Evropy a Asie z firem s více než 500 zaměstnanci. Mají tedy vhodné povědomí o problematice zkreslení dat, jak ovlivňuje jejich byznys a co všechno tyto firmy zkoušejí, aby problém eliminovaly.

Kompletní průzkum je k dispozici zde.

Štítky: 

Podobné články

V příštím roce bude AI nativně podporovat 43 % počítačů

14. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Společnost Gartner předpovídá, že počítače s nativní podporou AI se budou v roce 2025 na celkových prodejích podílet ze 43 % (oproti letošním 17 %). Pro velké firmy se notebooky s Al stanou jedinou volbou do roku 2026. Čtěte více
Jan Bureš, country leader CZ/SK ve Fujitsu

Jan Bureš (Fujitsu): Na éru AI jsme dobře připraveni

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Janem Burešem, country leaderem CZ/SK ve Fujitsu, jsme hovořili o nabídce společnosti pro oblast umělé inteligence. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s produkty a službami Fujitsu pro tento segment, ale i s přístupem společnosti k bezpečnosti dat nebo kooperací s dalšími dodavateli, a hlavně s partnery. Čtěte více

Ve druhém čtvrtletí bylo na AI připraveno 14 % prodaných PC

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějších údajů společnosti Canalys bylo ve 2. čtvrtletí 2024 dodáno 8,8 milionu počítačů s umělou inteligencí. Tato zařízení jsou definována jako stolní počítače nebo notebooky, které obsahují čipovou sadu nebo dedikovaná jádra pro specializované pracovní úlohy AI (například NPU). Čtěte více
Martin Moravec, One Lenovo channel sales leader ve společnosti Lenovo

Lenovo AI: Komplexní strategie a dlouhodobý závazek

7. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Lenovo dnes využívá umělou inteligenci napříč celým svým portfoliem. Integruje ji jak do koncových zařízení, jako jsou počítače nebo chytré telefony, tak i do široké škály infrastrukturních produktů. O současnosti a budoucnosti AI v pojetí společnosti Lenovo jsme mluvili s Martinem Moravcem, který v této společnosti působí jako One Lenovo channel sales leader. Čtěte více