Ženy kupují PC podle vzhledu a spoléhají se na servis
Ženám se proto začínají přizpůsobovat i výrobci počítačů, a to zejména designem, nabídkou funkcí a služeb, které ženy ocení. Tento tržní segment podle HAL3000 roste meziročně zhruba o 15 procent. „Výpočetní technika se přesunula z pracoven do obýváku, kde plní i designovou roli a ženy techniku i častěji obsluhují. Slouží totiž jako centrum domácí zábavy, například ke sledování filmů, prohlížení fotek či přehrávání hudby. Proto při nákupu uplatňují stále větší vliv ženy, které mají jiné priority než muži,“ řekl David Petrovič, produktový ředitel největšího tuzemského výrobce multimediálních počítačů HAL3000.
Jiné priority žen potvrzuje i psychologická studie neziskové organizace Color association, která vyhodnotila více než 100 tisíc profilů mužských a ženských respondentů: „Pro ženy je velmi důležitý i komunikačně sociální rozměr. Kromě funkčnosti jim proto záleží i na vzhledu a souladu s okolním prostředím,“ shrnuje závěry studie doktor Filip Brodan.
Z analýzy nákupních preferencí ženských zákazníků vyplývá, že chtějí, aby se technika snadno a prakticky obsluhovala (30 procent) a vzhledově ladila (30 procent) se zbytkem domácnosti. „Proto rostou prodeje minipočítačů, které se snadno vejdou na polici vedle televize. Rovněž vzhledově zajímavé notebooky slaví velké úspěchy. Muži naopak dávají důraz na výkon (40 procent) a množství funkcí (30 procent), které sestava nabízí,“ dodal David Petrovič a doktor Filip Brodan dodal: „Ženy se rády odlišují s cílem být přitažlivější, neopakovatelné a jedinečné, proto rády do svého okolí vnášejí svoji individualitu.“
Ženy zároveň ocení, když se počítače jednoduše ovládají: „Jsou to náročné zákaznice. Zatímco muž bere složitější ovládání jako výzvu, žena klade důraz na jednoduchost a praktičnost. Nevidí důvod, proč dělat věci složitě. Kdyby se dělaly počítače podle žen, byly by uživatelsky mnohem přívětivější a neobsahovaly by řadu mnohdy zbytečných funkcí,“ dodal David Petrovič. Co do výběru barev muži preferují tradiční šedou a černou, kdežto ženy volí odstíny červené, fialové či růžové.
Od jaké techniky spotřebitelé ustupují:
• netbooky (malé levné notebooky)
• klasické stolní skenery (jsou součástí multifunkčních tiskáren)
• drátové myši a klávesnice (střídají je bezdrátové)
• zvukové karty (jsou již většinou součástí základní desky)
Jaká technika zaznamenává dynamický růst:
• tablety (slouží pro rychlý přístup k datům)
• ultrabooky (vysoký výkon, výdrž baterie a mobilita)
• stolní PC jako centrum domácí zábavy
• počítače v obrazovce, tzv. all-in-one
Ženy také mnohem více zajímá servis a možnost obrátit se na odborníka či výrobce v případě nesnází. Tento trend se ale projevuje také u mužů. „Stále více uživatelů začíná chápat počítač jako spotřební zboží a nechce se zdržovat sestavováním, opravami, instalacemi a podobně,“ vysvětlil David Petrovič. „Na rozdíl od mužů, které riziko přímo přitahuje, ženy nemají potřebu riskovat. Jejich potřeba technice rozumět zevnitř, rozebírat ji nebo ji upravovat je proto výrazně nižší,“ dodal Filip Brodan.
Na špičce prodejů se stále drží notebooky a dynamicky se rozvíjí i prodeje tabletů. „Mobilita stále zákazníky táhne a potvrzuje to zájem o takzvané ultrabooky, tedy lehké notebooky s dlouhou výdrží a vysokým výkonem,“ řekl David Petrovič. Naopak na ústupu jsou takzvané netbooky, levné notebooky, u nichž je nízká cena vykoupena malým displejem a nízkým výpočetním výkonem.
Postupný růst popularity začínají zaznamenávat i stolní počítače, které byly donedávna považovány za neperspektivní. Prosazují se v „all-in-one“ a „mini“ podobě: „Zabírají málo prostoru, mají slušivý vzhled, takže dobře vypadají i v obýváku. Zároveň mají dostatečný výkon a funkce, takže nahradí klasický počítač, DVD přehrávač, hudební mini věž či herní konzole. Stala se z nich multimediální centra zábavy, která prostřednictvím televize nebo tabletu umožňují sdílet filmy, fotografie i hudbu,“ řekl David Petrovič.
Značný růst zaznamenávají také prodeje multimediálních přehrávačů, které umožňují na televizi přehrávat filmy, muziku či fotografie: „Lidé chtějí přistupovat k multimediálnímu obsahu i prostřednictvím TV obrazovky, ale řada starších televizorů neumožnuje připojení k domácí síti,“ dodal David Petrovič.
Postupně z domácností mizí i klubka drátů, jež nahrazuje bezdrátová technika. „Dnes se prodávají téměř výhradně bezdrátové myši a klávesnice. Rovněž bezdrátové připojení tiskárny se stává samozřejmostí,“ uzavřel David Petrovič.