Zásilková přeprava na soukromé adresy narůstá

18. 8. 2013. (redaktor: František Doupal, zdroj: Lesensky.cz)
Zásilková přeprava koncovým zákazníkům v ČR rychle narůstá, rozhodující zásluhu na tom má především zvyšující se podíl nákupů přes internet. Dominantním doručovatelem zboží z internetových obchodů je zatím stále Česká pošta, výrazněji se ale zapojují i soukromé doručovací firmy.
Foto: Sxc.hu

Doprava zásilek na soukromé adresy patří k poměrně rychle rostoucím složkám balíkové přepravy. Její rozvoj souvisí hlavně s velkou oblibou nákupů zboží přes internet. Tím, jak roste internetový obchod na úkor prodeje v kamenných prodejnách, putuje více zboží přímo ke koncovým zákazníkům nebo na výdejní místa e-shopů a méně do kamenných poboček a jiných distribučních kanálů.

 „Za poslední tři roky pozorujeme výrazný nárůst přepravy zboží z e-shopů. Jen letos jsme zaznamenali meziroční navýšení přepravy z internetových obchodů o 32 %,“ sdělila Eva Děkanová, manažerka marketingu v přepravní společnosti Geis. „U některých klientů například pozorujeme snížení počtu B2B zásilek, kdy svoje zboží rozesílali maloobchodům, a zvýšení počtu zásilek na soukromé adresy. To znamená, že zasílají zboží přímo koncovým spotřebitelům,“ doplnila Děkanová.

Zákazníci si stále volí nejčastěji dopravu prostřednictvím České pošty. Loni činil její podíl podle údajů Heuréky 54 %. Oblíbený je v posledních letech i osobní odběr zboží na pobočkách e-shopů. Stále více lidí se ale rozhoduje pro využívání soukromých zásilkových firem. Ty často v ceně přepravy nabízejí různé benefity v podobě možnosti sledování přepravy zásilky v reálném čase, telefonické či sms avízo příjemci zásilky a podobně.

„Zapojování expresních a balíkových firem do e-businessu se nepochybně zvyšuje,“ potvrdil Jan Ekl, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR. Za růstem využívání soukromých přepravců stojí i špatné zkušenosti některých zákazníků s doručovacími službami České pošty. „Kvůli nespokojenosti se službami České pošty již nyní zákazníkům nabízíme přepravu objednaného zboží pouze soukromou zásilkovou službou,“ potvrdila tuto skutečnost Jolana Němcová ze společnosti Moleda. „Zájem o přepravu soukromým dopravcem u nás narůstá, tento způsob dopravy zboží volí již dominantní množství našich zákazníků, celých 65 %,“ říká také Radim Tlapák z internetového obchodu BatteryShop.cz.

Podíl dopravy z e-shopů bude podle prognóz odborníků dále narůstat. Na internetu nakupuje stále více lidí a poměr vůči nákupům v klasických kamenných obchodech každoročně roste. Podle Asociace pro elektronickou komerci se každoročně navýší o 1 až 2 %. Rychlost růstu internetového prodeje se pak samozřejmě liší podle druhu prodávaného zboží. Zatímco někde se zvyšuje jen velmi pozvolna, v některých odvětvích lze zaznamenat výrazné skoky.

 „Nejvíce se on-line prodává elektronika. Zde tvoří podíl zboží zakoupeného na internetu 25 %. Nejrychleji rostoucí oblastí je v současnosti oblečení,“ řekl Jan Vetyška, výkonný ředitel asociace APEK. Výrazně narůstá také internetový prodej sportovního vybavení. „Prodej na internetu roste dvakrát rychleji než v kamenných prodejnách. V tomto roce registrujeme meziroční navýšení množství zboží prodaného v e-shopu vůči prodeji v kamenných obchodech o 23 %,“ sdělil Josef Mech z e-shopu SportObchod.cz, který rovněž provozuje dvě kamenné prodejny v Praze a Brně.

Štítky: 

Podobné články

Geetoo Holding přebírá společnost Data Force

25. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Geetoo Holding)
Technologická skupina Geetoo Holding investující do IT, dosáhla dohody se zakladateli společnosti Data Force, významného poskytovatele služeb v oblasti ukládání, zálohování, archivace a virtualizace dat, ale také IT správy, automatizace, monitoringu a kontejnerizace. Čtěte více

Značka TrueCam končí, přechází pod LAMAX

22. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: LAMAX)
Oblíbené autokamery TrueCam přechází pod značku LAMAX. Ta bude dál pokračovat v jejich vývoji, kdy zúročí své bohaté zkušenosti s výrobou spotřební elektroniky. Čtěte více

Nový Red Hat OpenShift AI zvyšuje škálovatelnost a přizpůsobivost umělé inteligence

21. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Red Hat)
Nejnovější verze platformy Red Hat OpenShift AI pro umělou inteligenci a strojové učení umožňuje podnikům ve velkém rozsahu vytvářet a poskytovat aplikace s podporou AI v hybridním cloudu. Platforma Red Hat OpenShift AI 2.15 je navržena tak, aby poskytovala větší flexibilitu i možnosti ladění a sledování, což pomáhá urychlit inovace a zajistit provozní konzistenci AI/ML. Čtěte více

QNAP přislíbil dlouhodobou podporu operačních systémů QTS 5.2 a QuTS hero h5.2

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: QNAP)
Společnost QNAP potvrdila svůj závazek v oblasti spolehlivosti produktů a spokojenosti zákazníků a oznámila dlouhodobou podporu (Long-Term Support, LTS) pro své operační systémy QTS 5.2 a QuTS hero h5.2. Čtěte více