Zaměstnavatelé věří, že umělá inteligence a virtuální realita budou vytvářet nová pracovní místa
„Integrace AI, strojového učení, VR/AR a dalších vznikajících technologií rychle transformuje průmyslová odvětví a zvyšuje potřebu adaptabilní pracovní síly,“ řekla Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup. „Vidíme, že společnosti přijímají tyto nové technologie, přičemž mnoho z nich se snaží najmout nebo zvýšit kvalifikaci stávajících talentů, aby využily potenciálního zvýšení produktivity. Chytří zaměstnavatelé vědí, že přijetí digitalizace a rozvoj talentů zvýší jejich připravenost uspět v této éře rychlého technologického pokroku.“
Vzhledem k tomu, že 78 % IT organizací uvádí, že mají potíže se získáváním talentů s požadovanými dovednostmi, stále více společností využívá nebo plánuje využívat v náborových procesech nové technologie, včetně AI (35 % přijalo, 36 % plánuje), konverzační AI (35 % přijalo, 36 % plánuje), strojové učení (38 % přijalo, 34 % plánuje) a VR (30 % přijalo, 35 % plánuje).
„Zatím se aktuální poznatky neliší od toho, co jsme viděli u dřívějších verzí umělé inteligence nebo technologických inovací. Lze očekávat, že generativní AI bude většinou automatizovat úkoly a dovednosti v rámci jednotlivých pracovních míst, nikoliv nahrazovat celá pracovní místa. Měli bychom se těšit z možnosti outsourcovat rutinní úkoly – a uvolnit si tak čas pro kreativnější a intelektuálně náročnější činnosti,“ uvedl ředitel pro inovace společnosti ManpowerGroup Tomas Chamorro-Premuzic. „Nejde o souboj my versus umělá inteligence nebo lidé versus stroje. Místo toho jde o to, jak můžeme tyto nástroje využít k rozšíření a vylepšení našich jedinečných lidských dovedností, a naopak více se zaměřit na člověka.“
Podle nejnovějšího průzkumu Experis Tech Talent Outlook se v souvislosti s nástupem nových technologií změnily i priority zaměstnavatelů v oblasti náboru IT specialistů a jejich zaměření.
Mezi pět nejvýznamnějších personálních priorit v České republice patří:
- technická podpora (32 %);
- kybernetická bezpečnost (31 %);
- vývoj aplikací (30 %);
- automatizace pracovních procesů (26 %);
- zákaznická nebo uživatelská zkušenost (31 %);
- správa databází (24 %);
- systémy řízení vztahů se zákazníky (21 %).
K řešení těchto výzev souvisejících s technologiemi zavádějí zaměstnavatelé následující postupy:
- školení a zvyšování kvalifikace stávajících zaměstnanců (45 %);
- najímání nových zaměstnanců s požadovanými dovednostmi (40 %);
- zvyšování investic do automatizace (40 %);
- rekvalifikace pracovníků a jejich přesun z jiných oblastí organizace na pozice v IT (40 %);
- najímání krátkodobých zaměstnanců (externistů, smluvních pracovníků atd.) k vyplnění chybějících dovedností (34 %).