Zaměstnanci využívající AI jsou v práci spokojenější

30. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: HP Inc.)
Nové vydání studie HP Work Relationship Index (WRI), která po celém světě zkoumá vztah zaměstnanců k práci, ukazuje, že pouze 28 % znalostních pracovníků má zdravý vztah k práci, což je o jeden procentní bod více než v loňském roce. Studie zároveň přináší nové poznatky o tom, jak vztah k práci zlepšit: například prostřednictvím umělé inteligence a osobního přístupu.

„Víme, že očekávání zaměstnavatelů a zaměstnanců se vyvíjejí, a věříme, že chytré technologie jsou klíčem k uspokojení potřeb dnešních zaměstnanců,“ uvedla Kateřina Barbier, ředitelka společnosti HP pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko. „Využití síly umělé inteligence k produktivnější práci a zajímavější pracovní náplni posílí nejen výsledky zaměstnavatelů, ale umožní i jednotlivcům snadněji dosáhnout profesního naplnění a lepší rovnováhy mezi pracovním a osobním životem.“

Osobní přístup k zaměstnancům může zajistit jejich zdravější vztah k práci

Stejně jako loni, i letošní studie analyzuje jednotlivé aspekty vztahu lidí k práci: jakou roli hraje práce v jejich životě, jaké mají dovednosti a schopnosti, jaké používají nástroje, jak vypadá jejich pracoviště a co očekávají od vedení. Letošní Work Relationship Index ukazuje, že univerzální potřebou znalostních pracovníků je osobní přístup v zaměstnání.

Nejméně dvě třetiny znalostních pracovníků si přeje osobní přístup ke svým pracovním potřebám, včetně vhodného uzpůsobení pracovního prostoru, přístupu k preferovaným technologiím a flexibilního pracovního prostředí. Osobní přístup je klíčový pro zlepšování vztahu k práci a má pozitivní dopad jak na zaměstnance, tak na zaměstnavatele:

  • 64 % znalostních pracovníků uvádí, že lepší přizpůsobení pracovního prostředí jejich potřebám by je motivovalo k většímu zapojení do rozvoje firmy.
  • 69 % znalostních pracovníků věří, že by to prospělo jejich celkovému well-beingu.
  • 68 % znalostních pracovníků uvedlo, že by měli silnější motivaci setrvat déle u stávajícího zaměstnavatele.

Osobní přístup a pracovní prostředí šité na míru je natolik důležité, že 87 % znalostních pracovníků by se kvůli němu vzdalo části svého platu. Průměrně jde o 14 % platu, u generace Z dokonce o 19 %.

Díky umělé inteligenci práce zaměstnance více baví a jsou produktivnější

Využití umělé inteligence mezi znalostními pracovníky vzrostlo z loňských 38 % na 66 % v roce 2024. Zaměstnanci, kteří AI používají, hodnotí její výhody a vliv na svůj vztah k práci takto:

  • 73 % respondentů má pocit, že jim umělá inteligence usnadňuje práci, a téměř 7 z 10 (69 %) ji využívá ke zvýšení své pracovní produktivity.
  • 60 % respondentů uvádí, že umělá inteligence hraje klíčovou roli při zlepšování rovnováhy mezi jejich pracovním a soukromým životem.
  • 68 % respondentů říká, že také díky umělé inteligenci je práce baví.
  • 73 % věří, že lepší porozumění umělé inteligenci jim usnadní kariérní postup.

Zaměstnanci, kteří používají AI, totiž vykazují o 11 bodů vyšší skóre v indexu než ti, kteří s AI nepracují. Je proto nutné umělou inteligenci nabídnout všem zaměstnancům co nejdříve. Zaměstnanci, kteří s umělou inteligencí nepracují, se také častěji obávají, že je AI nahradí. Počet těchto zaměstnanců za rok vzrostl o pět procent na letošních 37 %.

Mužům na vedoucích pozicích chybí sebedůvěra, ženy jsou na tom lépe

V průměru letošní index vykazuje jen malou změnu od toho loňského. Při bližším pohledu zjistíme, že země, kde index vztahu k práci rostl, se mírně zlepšily v šesti klíčových faktorech zdravého vztahu k práci: především ve faktorech Vedení a Pocit naplnění. Letošní index ukázal, že důvěra ve vrcholové vedení je rozhodujícím faktorem zdravých pracovních vztahů. Vedoucí pracovníci si sice uvědomují důležitost tzv. měkkých dovedností, jako jsou např. všímavost, sebeuvědomění, komunikace, kreativní myšlení, odolnost, empatie nebo emoční inteligence, často však nemají důvěru ve vlastní schopnost tyto dovednosti používat.

  • I když si více než 90 % vedoucích pracovníků uvědomuje důležitost empatie, pouze 44 % je přesvědčeno, že ji dokáže uplatnit.
  • I když 78 % zaměstnanců velmi oceňuje empatii u svých nadřízených, pouze 28 % zaměstnanců se s ní pravidelně setkává.

Letošní průzkum však odhalil světlý bod: ženy ve vedení. Ženy na vedoucích pozicích si věří více než jejich mužské protějšky. Mají větší sebedůvěru jak v tzv. tvrdých dovednostech (technických, počítačových, prezentačních atd.), kde muže předčily o 11 bodů, tak v tzv. měkkých dovednostech, kde je rozdíl mezi muži a ženami dokonce 13 bodů.

Více informací o HP Work Relationship Index najdete na webových stránkách WRI, celou studii pak na stránkách HP Newsroom.

Metodologie

Online průzkum na základě zadání od společnosti HP provedla agentura Edelman Data & Intelligence (DXI) v období od 10. května do 21. června 2024 ve 12 zemích: USA, Francii, Indii, Velké Británii, Německu, Španělsku, Austrálii, Japonsku, Mexiku, Brazílii, Kanadě a Indonésii. Společnost HP oslovila celkem 15 600 respondentů: 12 000 pracovníků s vysokou odborností (1 000 v každé zemi), 2 400 osob s rozhodovací pravomocí v oblasti IT (200 v každé zemi) a 1 200 vedoucích pracovníků (100 v každé zemi).

Profilová karta firmy

HP Inc.

HP Inc.

Naší vizí je vytvořit technologii, která každému změní život k lepšímu – každému člověku, každé organizaci a každé komunitě na celém světě – a to kdekoli. To nás motivuje a inspiruje dělat to, co děláme. A vyrábět to, co vyrábíme. Objevovat a znovuobjevovat. Vytvářet technologie, které ohromují. Nepřestáváme jít energicky za svým, protože ani vy nepřestáváte. Také znovuobjevujete způsob, jakým pracujete. Jakým si hrajete. Jakým žijete. Díky našim technologiím znovuobjevíte svět.

To je naše poslání. To je společnost HP v novém kabátě.

Zobrazit detail firmy

Podobné články

Jan Bureš, country leader CZ/SK ve Fujitsu

Jan Bureš (Fujitsu): Na éru AI jsme dobře připraveni

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Janem Burešem, country leaderem CZ/SK ve Fujitsu, jsme hovořili o nabídce společnosti pro oblast umělé inteligence. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s produkty a službami Fujitsu pro tento segment, ale i s přístupem společnosti k bezpečnosti dat nebo kooperací s dalšími dodavateli, a hlavně s partnery. Čtěte více

Ve druhém čtvrtletí bylo na AI připraveno 14 % prodaných PC

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějších údajů společnosti Canalys bylo ve 2. čtvrtletí 2024 dodáno 8,8 milionu počítačů s umělou inteligencí. Tato zařízení jsou definována jako stolní počítače nebo notebooky, které obsahují čipovou sadu nebo dedikovaná jádra pro specializované pracovní úlohy AI (například NPU). Čtěte více
Martin Moravec, One Lenovo channel sales leader ve společnosti Lenovo

Lenovo AI: Komplexní strategie a dlouhodobý závazek

7. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Lenovo dnes využívá umělou inteligenci napříč celým svým portfoliem. Integruje ji jak do koncových zařízení, jako jsou počítače nebo chytré telefony, tak i do široké škály infrastrukturních produktů. O současnosti a budoucnosti AI v pojetí společnosti Lenovo jsme mluvili s Martinem Moravcem, který v této společnosti působí jako One Lenovo channel sales leader. Čtěte více

Jakub Opálka (Salesforce): AI přináší do oblasti CRM systémů zásadní změny

11. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Rozhovor s Jakubem Opálkou, territory managerem společnosti Salesforce, odhaluje vliv umělé inteligence (nejenom) na svět podnikových CRM systémů. Kromě dopadů a využití AI v oblasti CRM platforem jsme hovořili také o bezpečnosti dat, které AI svěřujeme, nebo o vnímání důvěry v digitální éře. Prostor dostalo i působení společnosti Salesforce na českém trhu. Čtěte více