Zákazníci si stále častěji pletou e-shopy s půjčovnami. Lze se bránit?

24. 6. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet.cz)
Období dovolených je pro české e-shopaře svým způsobem rizikové. Stále více lidí totiž využívá možnost vrácení zboží ve čtrnáctidenní lhůtě bez udání důvodu jako příležitost si vypůjčit potřebné vybavení na dovolenou. Nejčastěji přitom jde o elektroniku, fotoaparáty či navigace, často pak také o sportovní vybavení.
Foto: Freeimages.com

Možnost vrácení zboží do čtrnácti dnů od zakoupení bez udání důvodu láká mnohé zákazníky k tomu, aby e-shop využili jako bezplatnou půjčovnu. Nejvíce se tento trend projevuje v období dovolených. Lidé zpravidla chtějí mít s sebou do zahraničí co nejlepší vybavení, ať už jde o fotoaparát, navigace nebo sportovní vybavení.

V období letních a zimních dovolených dochází k razantnímu nárůstu těchto nákupů. I když se jedná o poměrně nízké procento, pohybuje se kolem 5‒7 % všech nákupů, tak pro menší e-shopy to představuje poměrně citlivou ztrátu. Dle našich informací, počet těch, kdo si pletou e-shop s bezplatnou půjčovnou, každoročně roste,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Podle občanského zákoníku je možné odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. To v praxi znamená, že kupující vrátí ve stanovené době zakoupené produkty a prodávající pak do 14 dnů musí zaslat zpět peníze. Cenu je ale možné snížit o částku, kterou zboží ztratilo běžným používáním. „To je asi jediný způsob, jak se mohou provozovatelé internetových obchodů částečně bránit. Na dálku opravdu nelze odhadnout, jestli zákazník si věci kupuje s tímto záměrem. Zatím neexistuje žádná černá listina,“ řekl Miroslav Uďan.

Štítky: 

Podobné články

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Letošní platební trendy – tlak na bezpečnost, loajalitu i pohodlí

1. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Český zákazník se za poslední dva roky změnil k nepoznání. A spolu s ním se vyvíjí i ekosystém plateb, které mu obchodníci nabízí a které vyžaduje. Placení totiž nepřestává mít klíčovou roli během celého nákupního procesu – stále jde o moment, který v zákazníkovi nechává zásadní emoce, promítající se do dalšího potenciálního nákupu. Čtěte více