Zákazníci od PC žádají konvertibilitu a dotyk

8. 8. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Intel)
Nekrology o zániku PC je potřeba opět odložit na neurčito. Trend sbližování notebooků a tabletů v konvertibilních zařízeních typu „dva v jednom“ začíná výrazně ovlivňovat trh s počítači i v České republice.

Ve srovnání s tradičními PC v podobě stolních počítačů, jejichž prodej stagnuje, připadá stále větší podíl na nové kategorie mobilních zařízení, zejména ultrabooky. Dle Alzy podíl těchto zařízení na celkovém prodeji notebooků v posledních měsících rapidně roste. „Zákazníci ultrabooky chtějí. Tenký a rychlý notebook s procesory Intel je velmi žádaným artiklem,“ potvrdil úspěšné tažení ultrabooků Jaromír Řánek ze společnosti Alza.cz.

Pro některé výrobce v současnosti představují ultratenká zařízení inspirovaná společností Intel klíčový segment trhu a na jejich vývoj chtějí sázet i v budoucnu. Patří mezi ně společnost Dell, jíž ultrabooky v ČR pomohly nastartovat segment ne-firemních zákazníků v řádu stovek procent. „V meziročním srovnání nám stouply celkové prodeje u Alza.cz o více než 130 %, čehož jsme dosáhli hlavně díky raketovému nárůstu prodejů ultrabooků od konce minulého roku. Nejprodávanějšími modely jsou Inspiron 14z a 15z. V průběhu tohoto roku se nám daří počty prodaných kusů v tomto segmentu dále navyšovat,“ uvedl Martin Ulčák, key account manager ze společnosti Dell, který zastupuje právě segment ne-firemních zákazníků.

Je PC skutečně mrtvé? Ohlédnutí za dvěma dekádami debat na toto téma

 

Raketový růst kategorie ultrabooků potvrzuje i největší prodejce osobních počítačů, společnost Lenovo, u které podíl dovezených ultrabooků ve druhém čtvrtletí roku 2013 překročil 20 %. „Každý náš pátý notebook spadá do kategorie ultrabook. Více než třetina dovážených ultrabooků značky Lenovo v ČR je konvertibilních, což je skvělý výsledek, vezmeme-li v úvahu, že konvertibilní zařízení byla uvedena teprve před sedmi měsíci. Do tohoto výsledku se významně promítá prodej čtyřrežimového ultrabooku značky Lenovo Yoga 13,“ řekl Pavel Janich ze společnosti Lenovo. Úspěch konvertibilního modelu Lenovo Yoga na českém trhu si společnost Lenovo vysvětluje tím, že se v tomto konkrétním ultrabooku dokonale odráží poptávka zákazníků po zařízení, které v sobě spojuje to nejlepší ze dvou produktů – výkonných laptopů a dotykových tabletů. Lenovo předpokládá, že se podíl konvertibilních ultrabooků bude dále zvyšovat také díky novým zařízením, jako je Yoga 11s.

Trend vzájemného sbližování notebooků a tabletů v zařízeních typu „dva v jednom“ dokládá analytický odhad Martina Vařbuchty, manažera pro maloobchodní prodej společnosti Intel, podle něhož je 6 % současných prodaných tabletů již plnohodnotnými počítači. Avšak i segment notebooků má jít podle prognóz analytiků IDC během příštích pěti let nahoru o 3,6 %, a to navzdory rostoucí popularitě tabletů a chytrých telefonů. Ačkoli se ještě před časem analytici shodovali na negativním scénáři prodeje PC, nejnovější čísla IDC dokládají, že připravené nekrology o zániku PC segmentu je potřeba zase odložit na neurčito (viz infografika a text zcela dole).

Za dotyk jsou zákazníci ochotni zaplatit více

Jednoznačně nejpreferovanější formu interakce uživatelů s elektronickými zařízeními v současnosti představuje dotykové ovládání. Podle zákaznického průzkumu společnosti Intel jsou zákazníci v USA ochotni si za dotykovou obrazovku připlatit 101 USD. V případě, že je dotyková obrazovka součástí zařízení „dva v jednom“, celá třetina (34 %) zákazníků je ochotna vytáhnout z peněženky 120 USD.

Alza potvrzuje, že se čeští zákazníci nijak výrazně od těch amerických neodlišují a cení si zásadní inovace osobního počítače v podobě dotykového rozhraní podobným způsobem. „Cena nejlevnějších zařízení kategorie ultrabook s dotykovým rozhraním se pohybuje na hranici šestnácti tisíc korun. U konvertibilních ultrabooků je nutno počítat s částkou nad dvacet tisíc korun a za půl roku od uvedení dotykových ultrabooků klesla v průměru o tři tisíce Kč,“ shrnul údaje o klesajících cenách ultrabooků Jaromír Řánek ze společnosti Alza.cz.

Velký potenciál k dalšímu růstu vidí v dotykových displejích a zařízeních „dva v jednom“ také společnost Intel. "Dotykové displeje významně mění trh s počítači. Další impuls přinášejí nové procesory Intel Core, které díky své velmi nízké spotřebě umožňují vyrobit zcela nové typy zařízení: výrazně tenčí, lehčí a s výdrží na baterii přes devět hodin,“ uvedl Martin Vařbuchta ze společnosti Intel. Po uvedení nových procesorů Intel Core a Intel Atom má být do konce roku dostupných více než padesát zařízení „dva v jednom“.

Podobné články

Celosvětový prodej osobních počítačů ve 3. čtvrtletí mírně klesl

16. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Přestože globální ekonomika vykazuje známky oživení, celosvětové dodávky osobních počítačů se podle společnosti IDC během třetího čtvrtletí roku 2024 meziročně snížily o 2,4 % na 68,8 milionu kusů. Čtěte více

Prodej PC a tabletů v blízké budoucnosti podpoří poptávka v rozvojových regionech

25. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Nová prognóza společnosti IDC ukazuje, že dodávky osobních počítačů a tabletů v roce 2024 meziročně vzrostou o 2,6 % na 398,9 milionu kusů. Zatímco prodej PC zůstane meziročně na stejné úrovni (s 261 miliony kusů), trh s tablety meziročně vzroste o 7,2 %. Čtěte více

Partneři jsou překvapeni, jaká nabízíme řešení

18. 9. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: ASUS)
Michal Mostýn a Lubomír Novák z ASUSu představili novinky a zajímavosti z portfolia výrobce. Řeč byla také o oblíbených chromeboocích, all-in-one zařízení E1 a nevynechali jsme ani umělou inteligenci. Čtěte více

Ve druhém čtvrtletí bylo na AI připraveno 14 % prodaných PC

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějších údajů společnosti Canalys bylo ve 2. čtvrtletí 2024 dodáno 8,8 milionu počítačů s umělou inteligencí. Tato zařízení jsou definována jako stolní počítače nebo notebooky, které obsahují čipovou sadu nebo dedikovaná jádra pro specializované pracovní úlohy AI (například NPU). Čtěte více