Zahraniční e-shopy lákají stále více Čechů

16. 10. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet.cz)
Online nakupování v tuzemských e-shopech je již pro většinu Čechů takřka rutinní záležitostí. V současné době však Češi začínají objevovat výhody nákupu z ciziny. Zahraniční virtuální obchody totiž nabízejí širší sortiment a často také mnohem příznivější ceny.
Foto: Freeimages.com

Ačkoli na začátku roku 2013 došlo k navýšení DPH při nakupování ze zahraničí, je v některých případech stále výhodnějších zakoupit zboží v cizině. Čechy ale zahraniční e-shopy nelákají pouze příznivějšími cenami, ale velkou roli hraje také množství nabízeného zboží. Nejen v ostatních evropských zemích, ale především v Americe je nabídka mnohem rozsáhlejší. Přes internet si tak lze snadno a rychle objednat zboží, které se na český trh dostane s notným zpožděním, nebo se sem nedostane vůbec.

K nákupu ze zahraničí potřebuje člověk, oproti brouzdání po českých e-shopech, víceméně hlavně embosovanou platební kartu. Lidé se ale stále trochu obávají, především u větších částek, posílat peníze prostřednictvím internetového bankovnictví, tato situace se ale naštěstí rychle proměňuje. „Češi dělají velké pokroky, už se tolik nebojí používat své platební karty pro nákupy přes internet. I proto se internetovým obchodům v posledních letech tak daří. Pro lidi to je také výhoda, otevírá se jim totiž mnoho nových možností, jednou z nich je právě nákup ze zahraničních e-shopů,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, a dodal: „Věříme, že postupem času budou lidé při nákupu využívat už jen a pouze platbu kartou také v českých e-shopech. Na rozdíl od dobírky totiž jde nejen o časově méně náročnou, ale také levnější variantu jak pro kupujícího, tak i prodávajícího.“

Trend nakupování za hranicemi vlastní země funguje ale také v opačném směru, velké české e-shopy díky tomu pomalu ale jistě expandují do zahraničí. Například Alza.cz v nedávné době rozšířila pole své působnosti do dalších 26 evropských zemí. V Polsku a na Slovensku mají pobočky e-shopy Kasa.cz a Mall.cz, druhý jmenovaný odstartoval online prodej navíc i v Maďarsku a Slovinsku. Shoptet své působení rozšířil kromě Slovenska také dokonce do Brazílie.

Zájem o české e-shopy potvrzuje i nedávná statistika společnosti PayPal, která prostřednictvím své platební brány zaznamenala nárůst objednávek na českých e-shopech ze zahraničí o 48 %. Nejvíce zákazníků bylo z Velké Británie (11 %) a Německa (10 %). Z celkového počtu objednávek přišlo 35 % ze Severní Ameriky, z Asie pak 10 %. Zájem ze zahraničí byl hlavně o oblečení, kosmetiku nebo hračky, ale také například elektroniku.

Češi přesto stále často navštěvují zahraniční e-shopy. Mezi nejoblíbenější patří v současnosti americký e-Bay. Jde o virtuální aukční síň, kde tisíce prodejců nabízejí miliony položek. Koupit zde lze opravdu cokoliv, od kosmetiky a oblečení přes automobily až po drahocenné starožitnosti a raritní kousky od sběratelů. Je ovšem potřeba pečlivě číst popisky nabízeného zboží a nakupovat u osvědčených a důvěryhodných osob.

Jedním z dalších největších nákupních portálů na světě je Amazon. Pro Čechy je jeho nabídka omezená, do České republiky zasílají především DVD, CD a knihy, s ostatním zbožím mohou nastat potíže. Při nákupu v evropských odnožích (například amazon.de nebo amazon.co.uk) by ovšem problém být neměl. Originální tvorbu umělců ze všech koutů světa pak lze nalézt na webu Etsy, kde lze vybírat z obrovského množství rukodělných výrobků.

Možnost opravdu laciných nákupů nabízí také DealExtreme, který je pravděpodobně největším e-shopem v celé Asii. Opravdu levně lze nakoupit například módní doplňky, oblečení, kosmetika nebo kuchyňské náčiní, i zbytek sortimentu je ale nabízen za příznivé ceny. Stejně jako všude jinde, i zde je dobré hlídat si kvalitu nabízeného zboží, která někdy odpovídá ceně. Výhodou obchodu je poštovné po celém světě zdarma.

Na co si při nákupech ze zahraničí dávat pozor:

1. Bezpečnost – před začátkem nakupování si ověřte, zda je obchod či prodejce opravdu důvěryhodný. Seriózní e-shop na svých stránkách uvádí veškeré potřebné informace včetně obchodních podmínek a ověřitelných kontaktů. Na webech, jako je Ebay, můžete prodejce snadno odhadnout díky recenzím zákazníků.

2. Platby – při placení čehokoliv přes internet je potřeba mít se na pozoru i v České republice, při nakupování ze zahraničí to však platí dvojnásob. Platby pomocí platební karty se nedoporučují, neboť skrz internet pak od zákazníka k obchodníkovi putují citlivé informace, jejichž zneužití třetí stranou může mít fatální následky. Nejvýhodnější je využívat služby různých platebních systémů, které zajistí bezpečný převod peněz. Nejznámějším a nejpoužívanějším z nich je  v současné době PayPal.

3. Poštovné a balné – ačkoli se mohou nákupy ze zahraničí zdát velmi výhodné, je potřeba spočítat si i další náklady. Právě poštovné a balné se nejen u jednotlivých zemí, ale také u jednotlivých prodejců výrazně liší, a mnohdy právě kvůli výši těchto poplatků vyjde nakonec nákup v České republice levněji.

4. DPH a clo – DPH a clo jsou další z vedlejších nákladů, které vám mohou být při objednávání zboží z ciziny započítány. Jejich výše se liší podle země, ze které je zboží odesíláno. Při nákupech ze zemí EU je objednávka od DPH i cla osvobozena.

5. Reklamace – Při nákupu ze zemí mimo EU se reklamace řeší postupy určenými zákony země, ze které je zboží objednáno, je proto potřeba ještě před nákupem pečlivě prostudovat obchodní podmínky a reklamační řád. Naopak při nákupech v EU platí zákony země kupujícího.

Štítky: 

Podobné články

Infografika: Česká e-commerce zažila rekordní druhý kvartál

9. 8. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet)
Obrat českých e-shopů ve druhém čtvrtletí letošního roku dosáhl 50,45 miliardy, což je v meziročním srovnání nárůst o více než deset procent. Rekordní druhý kvartál podtrhuje i nárůst 3 144 nových e-shopů v tomto období. Čtěte více

Vánoce v e-shopech překonaly rekordy

1. 1. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet.cz)
Předvánoční shon se podepsal i na počtu online objednávek. Podobně jako předešlý rok se Češi do nákupů nejvíce „opřeli“ zhruba dva týdny před Vánoci, konkrétně 11. prosince. Kromě vyšší průměrné hodnoty objednávky se podle statistik ceska-ecommerce.cz očekává i rekordní roční obrat okolo 119 miliard korun. Čtěte více
Foto: Pixabay.com

Vždy aktuální přehled o elektronickém obchodu přináší Ceska-ecommerce.cz

8. 12. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet.cz)
Společnost Shoptet ve spolupráci se Zboží.cz spustila portál, který v reálném čase monitoruje počet online obchodníků, obraty, nejprodávanější zboží a jiné veličiny. Protože na řešení Shoptet běží čtvrtina všech českých e-shopů, jde o nejkvalitnější a nejucelenější informace zkoumající stav elektronického obchodu u nás. Čtěte více
Foto: Pixabay.com

Máte e-shop? Začněte se připravovat Vánoce..

1. 9. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet.cz)
Přestože největší nápor na internetové obchody přijde až za několik týdnů, většinou na přelomu listopadu a prosince, je dobré se na něj včas a kvalitně připravit. Čtěte více