Za první pololetí utratili Češi v e-shopech 41 miliard korun, nejnižší cena při jejich výběru již nerozhoduje
V prvním pololetí letošního roku vzrostl obrat internetových obchodů oproti stejnému období vloni o 18 %. „Pokud bychom brali v potaz top padesátku českého internetu, bude její růst větší a může dosahovat hranice 25 %. Pokud se však díváme na celý trh a na všechny jeho hráče, roste e-commerce o 18 %. Jde o vývoj trhu, který jsme očekávali,“řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz, a pokračoval: „Každoročně je první polovina roku slabší než ta druhá, která vrcholí v čase vánočních nákupů. Teprve ty ukáží, jak moc úspěšný byl celý rok.“
Mezi segmenty, jejichž obliba v prvním pololetí rostla nejvíce, patřila kosmetika, zdraví a lékárna, potraviny, a vzrostl také zájem o nákup oblečení online. „S trendem nákupu čerstvých potravin online jsme začali na Heurece sledovat také vyšší zájem o trvanlivé produkty. Například v kategoriích cereálie, oříšky a semínka nebo kuchyňské oleje došlo až k dvojnásobnému meziročnímu nárůstu,“popsal Tomáš Braverman. V segmentu oblečení je, kromě módního zboží, pro nákup online oblíbený i celkem netradiční sortiment. Mezi konkrétní kategorie patří například dámské a pánské ponožky, pánské boty nebo svetry a mikiny.
Cena není na prvním místě
Dlouhodobě je patrný trend vybírání e-shopu podle hodnocení ostatních, ceny dopravy a dalších doplňkových služeb, které nabízí. Nejnižší cena už pro výběr nabídky e-shopu není rozhodujícím faktorem. „Podle nejnižší ceny si nabídky řadí jen zhruba šest procent internetových uživatelů. Pro všechny ostatní vstupují do rozhodování o výběru jiné klíčové faktory, především důvěryhodnost prodejce, rychlost dodání nebo cena a možnosti dopravy,“ doplnil Tomáš Braverman z Heureky.
Obrat českých e-shopů (v miliardách korun) | |||
První pololetí roku | 2014 | 2015 | 2016 |
Obrat (v miliardách korun) | 29 | 35 | 41 |
Meziroční nárůst | 10% | 20% | 18% |
Ruku v ruce s dopravou hrají při rozhodování roli také možnosti platby, které dané e-shopy nabízí. „V nabídce e-shopů se stále ještě nejčastěji objevuje právě dobírka, která je českým fenoménem. Dlouhodobě však sledujeme pokles její popularity na úkor online platebních metod,“řekl Braverman. Podle něj je dobírka stále oblíbená mimo jiné i kvůli rychlosti expedice zboží. „Online platební metody však nabízí naprosto stejný komfort, tedy okamžité připsání peněz, jsou bezpečné a především jsou bezplatné,“ připomněl Braverman. Online platební metody (platbu kartou online a platební tlačítka) aktuálně volí 17, respektive osm procent zákazníků.
Podíl jednotlivých platebních metod v českých e-shopech | ||
Rok | 2015 | 2016 |
Bankovní převod | 9% | 9% |
Dobírka | 38% | 35% |
Online platba kartou | 13% | 17% |
PayPal a Jiné | 1% | 1% |
Platba při převzetí | 29% | 28% |
Platební tlačítko (rychlý bankovní převod) | 8% | 8% |
Splátky | 2% | 2% |
Podobné tempo jako v minulých letech si také drží nakupování přes mobilní telefony. „Stále sledujeme, že segment mobilních nákupů roste. Objemy nákupů i podíly návštěvnosti se zvyšují a korespondují s tím, jak prodejci vylepšují své mobilní stránky a pracují na mobilních nebo responzivních webech svých obchodů,“ prohlásil Tomáš Braverman. Přístupy z mobilních zařízení tvoří na Heurece 33 %. „Veškerý obrat nákupů z mobilu překročí v tomto roce desetiprocentní podíl,“ uzavřel Braverman.
Údaje vyplývají z dat nákupního portálu Heureka.cz a veřejně dostupných dat o e-commerce.