Za první pololetí Češi v e-shopech utratili 51,5 miliardy korun

31. 8. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
V uplynulém pololetí nakoupili Češi online zboží za 51,5 miliardy korun. Utráceli tak opět více než za stejné období vloni, a to o 11 %. Meziroční nárůst zbrzdilo letní počasí, které přišlo do Česka prakticky už v dubnu.

Dlouhodobě rostoucí trend české e-commerce potvrdila i nejnovější čísla celkového obratu e-shopů za první pololetí letošního roku. „Meziročně vzrostl opět obrat e-shopů na českém internetu o 11 %. Tempo růstu se mírně zpomaluje, ale první polovina roku bývá každoročně z pohledu čísel slabší než ta druhá. Hlavní sezóna obchodníků, a to nejen těch internetových, ještě přijde,“ vysvětlil Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz.

Do letošního vývoje se promítlo také extrémně teplé počasí, které do Čech přišlo už v dubnu. „Díky teplému počasí, které přišlo o dva měsíce dříve, než je zvykem, sledujeme posun v trendu nákupů kategorií online. Nezvykle brzy, tedy už v dubnu, vrcholily nákupy v kategoriích jako dům a zahrada nebo sport. Tradičně tyto segmenty začínají růst až v polovině května a dále,“ doplnil Tomáš Braverman.

Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci k tomu dodává: „Česká e-commerce i nadále meziročně úspěšně roste, což jen potvrzuje důvěru Čechů v internetové obchody. Daří se i nadále rozšiřovat segmenty, které nakupující z e-shopů pravidelně objednávají. Ještě poměrně nedávno nebylo zcela zvykem nakupovat potraviny či drogistické zboží prostřednictvím internetových obchodů, dnes už to je ve velkých městech standard. Navíc se daří také tradičním odvětvím, a tak můžeme i v letošním roce sledovat nárůst e-commerce obratů. Předpokládáme, že během Vánoční sezony se může růst ještě zintenzivnit.“

Rosla také platba kartou online, dobírka klesá

Online kartou už je zaplacena více než pětina objednávek v e-shopech. Meziročně nejvíce začali Češi platit kartou online zboží z kategorie zdraví (+25 %), kosmetiku (+20%), drobné doplňky do domácnosti (+ 19 %) nebo třeba hračky pro děti (+ 12 %). „Celkově vzrostla platba kartou online v e-shopech na 22 %, dobírka si meziročně pohoršila na 32 %,“ řekl Tomáš Braverman. Tomu, že i navzdory poklesu si drží dobírka stále prim, nahrávají občas i samy e-shopy. „Z různých důvodů ještě mnoho e-shopů platbu kartou online ani nenabízí a tak dobírka případně platba bankovním převodem zůstávají jedinou možností,” doplnil Braverman.

Údaje vyplývají z agregovaných dat nákupního rádce Heureka.cz a veřejně dostupných dat.

Podobné články

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Letošní platební trendy – tlak na bezpečnost, loajalitu i pohodlí

1. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Český zákazník se za poslední dva roky změnil k nepoznání. A spolu s ním se vyvíjí i ekosystém plateb, které mu obchodníci nabízí a které vyžaduje. Placení totiž nepřestává mít klíčovou roli během celého nákupního procesu – stále jde o moment, který v zákazníkovi nechává zásadní emoce, promítající se do dalšího potenciálního nákupu. Čtěte více