Využívání umělé inteligence ve firmách a organizacích roste
Jak se na úsvitu nové éry umělé inteligence staví pracovníci k tomu, že AI změní způsob naší práce? Kdo dnes používá nástroje AI a automatizaci a jak tyto nástroje ovlivňují produktivitu práce? Nejnovější průzkum Workforce Lab provedený mezi více než 10 000 odpovídá na tyto otázky a kvantifikuje nové trendy v používání umělé inteligence v práci.
Mezi hlavní závěry průzkumu patří:
- Využívání umělé inteligence na pracovišti se v posledním čtvrtletí zvýšilo o 24 % a v lednu 2024 každý čtvrtý pracovník uváděl, že vyzkoušel nástroje umělé inteligence při práci, zatímco v září 2023 to byl jen každý pátý pracovník.
- Přibližně 80 % těch, kteří používají umělou inteligenci, tvrdí, že tato technologie jim zlepšuje jejich produktivitu. Přesto jsou ale názory na AI stále smíšené: 42 % pracovníků tvrdí, že jsou nadšeni, že umělá inteligence a automatizace zvládne úkoly, které jsou součástí jejich současné práce, 31 % má k AI neutrální postoj a 27 % z ní má obavy.
- Téměř všichni vedoucí pracovníci pociťují tlak na začlenění nástrojů AI do své organizace, přičemž polovina všech vedoucích pracovníků uvedla, že cítí vysokou míru naléhavosti začlenit nástroje AI.
- Kancelářští zaměstnanci ve firmách, které vydaly pokyny pro používání umělé inteligence, téměř šestkrát častěji experimentují s nástroji umělé inteligence ve srovnání s pracovníky, jejichž firmy žádné pokyny pro používání umělé inteligence nemají.
- Pracovníci také uvádějí, že 41 % svého času tráví úkoly, které mají „nízkou hodnotu, opakují se nebo nemají smysluplný přínos pro jejich hlavní pracovní náplň“. To ukazuje na jasnou příležitost pro nástroje umělé inteligence a automatizaci, které mohou pomoci zaměstnancům soustředit energii od „rutinní práce“ k činnostem, které mají vyšší hodnotu.
Přibližně 80 % z těch, kteří využívají nástroje umělé inteligence a automatizace v práci, tvrdí, že tato technologie zlepšuje jejich produktivitu. Mezi hlavní úkoly, u kterých dnes pracovníci vidí největší přínos umělé inteligence, patří pomoc při psaní, automatizace pracovních postupů a shrnutí obsahu (shrnutí obsahu nahradilo výzkum jako nejvyšší přidanou hodnotu v současné práci respondentů od průzkumu společnosti Slack ze září 2023.
Mnoho pracovníků je nadšeno potenciálem umělé inteligence ke zvýšení efektivity jejich práce, přičemž 42 % z nich uvedlo, že jsou nadšeni myšlenkou, že by umělá inteligence mohla zvládnout úkoly z jejich současné práce. Zároveň se však 27 % respondentů obává, zdali by tyto nástroje zvládaly běžné úkoly na pracovišti, a dalších 31 % spíše vyčkává a uvádí, že jejich pocity jsou neutrální.
Chcete urychlit zavádění umělé inteligence? Začněte vydáním pokynů pro její používání
Většina (81 %) vedoucích pracovníků pociťuje určitou naléhavost začlenit generativní umělou inteligenci do svých organizací, přičemž 50 % vedoucích pracovníků hlásí vysokou míru naléhavosti.
Přesto ale v průzkumu mezi více než 10 000 pracovníky v globálním měřítku téměř polovina všech respondentů (43 %) uvedla, že od svých vedoucích pracovníků nebo organizace nedostali žádné pokyny, jak nástroje umělé inteligence v práci používat.
Nedostatek instrukcí může zaměstnancům bránit v experimentování s umělou inteligencí. Pracovníci ve firmách, které mají definované pokyny pro používání AI, téměř šestkrát častěji zkoušejí nástroje AI ve srovnání s pracovníky, jejichž firmy žádné pokyny pro používání AI nemají. Dokonce i pracovníci ve společnostech, které používání AI omezují, častěji experimentovali s nástroji AI ve srovnání s pracovníky ve společnostech, které žádné pokyny k používání AI nemají.
Pohled manažerů firem: směs nadějí a obav
Největší přínosy, které vedoucí pracovníci nejčastěji očekávají od integrace umělé inteligence do firemních aktivit, jsou:
- zyýšení efektivity a produktivity zaměstnanců (38 % respondentů);
- rozhodování založené na datech (35 %);
- inovace výrobků a služeb (34 %);
- snížení nákladů (33 %);
- větší zaměření na strategii než na rutinní úkoly (27 %);
- zlepšená zákaznická zkušenost (18 %).
Co tedy brání vedoucím pracovníkům plně přijmout umělou inteligenci? Na prvním místě jsou dvě obavy: Více než dva z pěti vedoucích pracovníků uvádějí, že jde o významnou obavu, a dále nedůvěra v přesnost a spolehlivost výstupů umělé inteligence.
Největší obavy vedoucích pracovníků ze začlenění umělé inteligence do podnikových operací jsou následující:
- bezpečnost dat a ochrana soukromí (44 % respondentů);
- spolehlivost a přesnost umělé inteligence (36 %);
- nedostatek odborných znalostí a dovedností zaměstnanců (25 %);
- etické otázky a dodržování předpisů (17 %);
- důvěra a přijetí ze strany zákazníků (17 %);
- náklady na implementaci a údržbu (16 %).
Jasná příležitost: Využití umělé inteligence a automatizace ke snížení „rutinní práce“
Respondenti uvádějí, že v průměru tráví 41 % svého času v práci úkoly, které jsou „málo hodnotné, opakují se nebo nemají smysluplný přínos pro jejich hlavní pracovní funkce“. A čím více času stráví kancelářští zaměstnanci prací s nízkou hodnotou, tím větší nadšení vyjadřují nad umělou inteligencí a automatizací, které by mohly zvládnout úkoly z jejich současné práce.