Vloni se v Česku na internetu prodalo zboží a služby za 196 miliard korun
„Že bude pro e-shopy rok 2020 rekordní, to bylo zřejmé od jeho poloviny. Celkové vyhodnocení to potvrzuje a zdůrazňuje, jak význam e-commerce roste. 16% podíl na celkovém maloobchodu je velký úspěch, o to lepší, že internetové obchody hektické období zvládly skvěle. Ukázaly novým nakupujícím, jak pohodlné a kvalitní služby nabízí,“ zhodnotil uplynulých dvanáct měsíců výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Zatímco v roce 2019 dosáhly e-shopy obratů ve výši 155 miliard korun a meziročního růstu 15 %, vloni to bylo 196 miliard korun a meziroční růst 26 %. Potvrdila to data sdružení APEK a nákupního rádce Heureka.cz.
„S ohledem na koronavirovou krizi a nouzový stav v průběhu roku jsme sledovali prudký nárůst od března. Přesto bylo nejúspěšnější období opět to předvánoční. Češi nakoupili na internetu od října do prosince dárky za více než 65 miliard korun,“ popsal Vetyška. Skokově se zvýšily objemy prodejů potravin, drogistického zboží, léků a zboží denní spotřeby obecně. Velmi úspěšný byl také prodej drobné elektroniky.
Změny zaznamenaly e-shopy v roce 2020 také v zájmu o dříve neobvyklé způsoby dodání zboží. „Podle našeho předvánočního výzkumu mezi spotřebiteli si například vyzvednutí v externích výdejnách vybralo jako nejčastější způsob doručení objednávky 45,3 % internetových nakupujících. Osobní odběry tak byly jednoznačně jedním z letošních trendů, stejně jako odběry z automatických boxů,“ doplnil Jan Vetyška.
A jaký bude vývoj v roce 2021? „Odhadujeme, že i v novém roce česká e-commerce poroste. Nemůžeme očekávat, že meziroční růst bude dosahovat výsledků jako vloni. Je jisté, že nás čeká překonání magické hranice 200 miliard korun obratů. Vývoj přinese velmi pravděpodobně další prolínání on-line a off-line prodeje a bude pokračovat vyšší četnost objednávek zboží denní spotřeby,“ uzavřel výkonný ředitel APEK Vetyška.