Visa věští mobilním terminálům skvělou budoucnost
„Menší obchodníci tradičně projevovali o platby kartami nižší zájem, to se však mění i v České republice. Například klasických platebních terminálů máme nyní po celé republice zhruba 100 tisíc a očekáváme, že do konce roku 2014 dosáhneme hranice sto deseti tisíc kusů. A to i díky naší celonárodní aktivitě zaměřené na rozvoj akceptační sítě, která má vedle zvýšení počtu terminálů u tradičních obchodníků za cíl otevřít nové sektory služeb, jako je doprava, parkování nebo oblast nápojových automatů. Mobilní terminály nám pomohou tuto nabídku doplnit a rozšířit tak akceptační síť u obchodníků,“ uvedl Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovenko.
Výzkum, jehož se zúčastnilo přes dva tisíce menších obchodníků ve Velké Británii, Francii, Německu, Itálii a Polsku, potvrdil, že postoj těchto firem k přijímání platebních karet se mění. Zásadním důvodem změny v jejich postoji je to, že si uvědomily, jaký potenciál pro ně mají právě mobilní terminály. Někteří obchodníci nebyli mobilním terminálům původně příliš nakloněni, protože se domnívali, že jsou pro ně řešení na přijímání platebních karet příliš drahá a složitá. Po předvedení jejich funkcí však brzy změnili názor a pochopili, jak praktická a výhodná tato technologie může být.
K hlavním zjištěním výzkumu patří:
- Více než čtvrtina menších firem, které se zúčastnily šetření, projevila zájem pořídit si mobilní terminál v následujících šesti měsících.
- Většina respondentů označila za jedinečnou výhodu to, jak snadno se mobilní terminál používá (výsledky dle jednotlivých zemí: 74 % respondentů ve Francii, 73 % v Německu, 63 % ve Velké Británii a v Polsku, 59 % v Itálii).
- Za nejdůležitější vlastnost je považována bezpečnost, těsně za ní následuje vyhovění požadavkům příslušného odvětví a možnost přijímání všech významnějších typů karet.
- Téměř polovina respondentů v Německu se domnívá, že mobilní terminál by mohl zvýšit prodej, protože zákazníci nebudou omezeni množstvím hotovosti, kterou mají v době nákupu
- u sebe.
- V Itálii věří 45 % respondentů, že mobilní terminál by jim pomohl zlepšit cash flow, protože by umožnil, aby dostali rychleji zaplaceno.
- Výzkum rovněž potvrdil, že zájem o mobilní terminály je přibližně stejný ve všech oborech. Rozhodujícím faktorem není odvětví, ale spíše to, jakou formou daný podnik přijímá platby – převažují zejména ty firmy, u nichž je nejčastějším typem platby osobní transakce.
Visa platební terminály v ČR
Rok | Počet terminálů (v tis.) | Počet transakcí (v tis.) | Objem transakcí (v Kč) |
1. čtvrtletí 2014 | 97 811 | 51 611 843 | 39 575 218 |
2013 | 91 771 | 138 930 988 | 115 981 006 |
2012 | 83 994 | 105 524 595 | 98 793 843 |
2011 | 74 615 | 80 803 084 | 79 947 731 |