Vánoční nákupy vrcholí ve druhém prosincovém týdnu
Ukazateli „vánoční nálady“ nejsou jen obraty, ale také konverzní poměr. Samozřejmě v případě že připustíme, že vánoční nálada rovná se ochotě nakupovat dárky.
Stejně jako v minulých letech i letos vánoční nákupy odstartovaly v říjnu. Zatímco loni se začaly obraty postupně zvedat v týdnu od 10. října, letos to bylo o týden dříve, od 2. října. Od těchto bodů čísla rostou, jediným narušením křivky jsou volné dny (28. říjen či 17. listopad). Naopak působí termíny výplat a také první sníh, který napadne.
Zatímco v říjnu je nárůst objednávek poměrně pozvolný, dynamika znatelně roste s počátkem listopadu. Říjen znamená oproti září zvýšení počtu objednávek v řádech desítek procent. Když však srovnáme září s listopadem, dostáváme téměř 300procentní nárůst. Vše pak vrcholí v druhém prosincovém týdnu, kdy je skok oproti září až šestinásobný.
Zajímavý je i vývoj konverzního poměru, který je spolehlivým indikátorem vánoční nálady. Ten v předvánočním období vzroste na více než dvojnásobek své obvyklé hodnoty a začátkem prosince dosahuje k 6 procent.
Září – výchozí stav, relativní klid
Říjen – oproti září nárůst objednávek o desítky procent
Listopad – oproti září nárůst o bezmála 300 procent
Prosinec – špička v druhém týdnu, nárůst o 600 procent oproti září, poté pokles
Leden – druhá vlna nákupů, konají se výprodeje