Vánoce vrátily množství marketingových sdělení do stavu před GDPR
Loni v červenci, po dvou měsících od vstupu GDPR v platnost, pozorovali odborníci na e-mail marketing nemalý pokles v množství odeslaných obchodních sdělení. „Šlo o snížení množství těchto e-mailů o nižší desítky procent. Obchodníci a marketéři byli v prvních měsících po GDPR opatrnější a soustředili se na to, aby jejich e-mailing včetně sběru nových kontaktů probíhal v souladu s novinkou,“ uvedla Kateřina Fišerová, CEO aplikace SmartEmailing.
Pokles v řádech desítek procent pozorovali v druhé polovině loňského roku i další odborníci. O patnáct až dvacet procent méně odeslaných obchodních sdělení uváděl Petr Cikán z konzultační společnosti Acomware, desítky procent potvrzoval též Tomáš Charvát z Virusfree.cz. O patnáct procent méně obchodních sdělení pak chodilo na Seznam.cz.
Po deseti měsících se ale dá říci, že co do počtu odeslaných sdělení se e-mail marketing vrátil ke stavu před GDPR. „Pokles e-mailingu vydržel přibližně do začátku října 2018. S příchodem Vánoc se situace následně opět vrátila do stavu jako před zavedením GDPR,“ konstatoval David Finger, produktový manažer služby Seznam.cz Email.
Databáze zůstaly čistší, na sběru kontaktů si dávají záležet
Co se nástupem GDPR změnilo, byl vedle počtu odeslaných obchodních sdělení i pečlivější způsob sběru kontaktů a práce s databázemi. V některých případech došlo k přísnějšímu nastavení kritérií aktivity zákazníků, případně k vyloučení některých zdrojů kontaktů, u nichž nebyl korektně evidován souhlas zákazníka. To v některých případech vedlo k většímu pročištění databáze „Z pohledu nových registrací je i nadále situace stejná. Více se dbá na čistotu databází a korektní způsob registrace,“ uvedl Petr Cikán z Acomware.
Za ideální cestu pro sběr nových kontaktů přitom marketéři dlouhodobě považují využití metody double opt-in, kdy po provedené registraci dojde ještě k zaslání e-mailu s tlačítkem pro potvrzení a odkazem na zásady zpracování osobních údajů. „Ačkoli GDPR přímo využívání double opt-inu neukládá, odborná veřejnost jej považuje za povinnost. Některé služby již dnes neumožňují sbírat e-maily bez double opt-inu. I my jsme se rozhodli neposkytovat webovým formulářům bez double opt-inu podporu,“ řekla Kateřina Fišerová.
Některé firmy přitom měly z používání double opt-in obavy, neboť se domnívaly, že se jim takto sníží počet nasbíraných e-mailů. Jak se ale ukazuje, čím více firem metodu používá, tím více uživatelů souhlasy potvrzuje. „Lidé se naučili, že je potřeba každý souhlas potvrdit ještě v e-mailu, a proto do něj automaticky chodí. Pokud double opt-inovou kampaň ve schránce nenajdou, začínají to vnímat jako nefunkčnost na straně obchodu,“ dodává Kateřina Fišerová.
Z dat sesbíraných prostřednictvím patnácti tisíc účtů ve SmartEmailingu vyplývá, že před 25. 5. 2018 využívalo double opt-in jen osm procent účtů. Celý proces přitom dokončilo 64,4 % adresátů. Ke konci letošního ledna již metodu využívalo 61 % účtů a dokončení procesu proběhlo v 86 % případů. A ačkoliv průměrná čísla uvádějí ztrátu zhruba 14 % kontaktů, běžně se lze setkat s 98% úspěšností.