V roce 2011 české e-shopy utržily 52 miliard korun
Meziroční nárůst Jan Vetyška z APEKu odhadl, protože v roce 2010 ještě celou oblast včetně služeb nesledovala. Pokud se podíváme na tržby bez služeb, tak potom prodeje v roce 2011 vykázaly tržby 37 miliard korun, což je oproti 2010 o čtyři miliardy Kč více.
„Zkušenost s nakupováním na internetu má více než pět milionů obyvatel ČR a nejčastěji nakupují lidé ve věku 25 až 34 let,“ řekl výkonný ředitel Asociace Jan Vetyška. „Věříme, že dosavadní růst prodeje na internetu bude mít nadále vzrůstající tendenci. K tomu by měly kromě pozitivních zkušeností sloužit také rozšiřující se služby, které internetoví prodejci svým zákazníkům nabízejí,“ dodal Vetyška.
APEK dále sdělil, že lidé při nakupování jako přepravce nejčastěji volí Českou poštu (až v 76 procentech). Tu následuje PPL s 59 procenty a Top Trans s 30 procenty. Většina obchodníků nabízí kombinaci dopravy Českou poštou a některým dalším dopravcem či vlastní dopravou.
Ačkoli jsou zákazníci doma, pro balík si nakonec musí dojít na poštu sami. Jak ukazují výsledky průzkumu, tuto opakovanou negativní zkušenost zákazníků s doručováním balíků potvrzuje 60 % obchodníků. Někteří prodejci evidují až 10 procent svěřených zásilek, které není Česká pošta schopna spotřebitelům doručit. Podle Jana Vetyšky, výkonného ředitele APEK, je důvod vždy stejný. „I přesto, že je zákazník doma a může si balík osobně převzít, poštovní doručovatelka mu automaticky vhodí do schránky oznámenku, aby si balík vyzvedl na poště, protože nebyl k zastižení. Doručovatelka nezazvoní a vůbec se nezdržuje zjišťováním, zda je zákazník doma.“