Uživatelské recenze na internetu čekají nová pravidla

20. 8. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Uživatelské recenze a jejich význam na výběr objednaného zboží či konkrétního e-shopu hrají stále větší roli. Podle průzkumu APEK ovlivní až 94 % nakupujících na internetu. V roce 2022 na ně čekají nová pravidla implementována na základě evropské směrnice, která by měla zvýšit důvěryhodnost konkrétních hodnocení.

V našem panelovém výzkumu jsme se zaměřili na to, jak moc ovlivňují recenze internetové uživatele při jejich rozhodování o on-line nákupu. Zajímalo nás, jestli je spíše zajímá hodnocení konkrétních produktů nebo e-shopů, ve kterých zboží pořídí. Výsledky nám jasně ukázaly, že význam uživatelských hodnocení je dnes opravdu vysoký,“ zhodnotil výstupy výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Panelový výzkum byl prováděn ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere na vzorku více než 1 000 respondentů.

Největší roli hrají podle zjištěných výsledků recenze při výběru e-shopu. Podle uživatelských hodnocení se pro nákup v konkrétním internetovém obchodě rozhoduje až 97 % on-line zákazníků. Z toho často sleduje recenze 42 % nakupujících, občas dalších 42 %. Zbylých 13 % pak ve zvláštních případech. „Jen 3 % respondentů uvedlo, že pro ně komentáře jiných spotřebitelů nehrají roli. To dokazuje, jak významnou roli může pozitivní či negativní vyjádření zákazníka hrát,“ uvedl Vetyška.

Na vliv recenzí při výběru konkrétního zboží k nákupu se výzkum zaměřil ze tří pohledů – hodnocení srovnávačů, hodnocení samotného e-shopu a hodnocení z diskuzních fór. „Vliv komentářů je prakticky shodný v prvních dvou kategoriích. Zákazníci tedy častěji hledají recenze ve zbožových vyhledávačích či přímo u produktů v internetových obchodech. Zatímco tyto zdroje někdy využije 93 % nakupujících, na fóra se jich vydá již jen 84 %,“ shrnul Jan Vetyška. Rozdíl je navíc v četnosti, kdy na srovnávačích či e-shopech studuje rady ostatních zákazníků pravidelně 35 % nakupujících, zatímco diskuzní fóra sleduje často jen 23 %. „Díky našim dlouhodobým výzkumům můžeme říci, že důležitost recenzí každoročně roste.

E-shopy čekají nové povinnosti ve vztahu k recenzím

Směrnice EU 2019/2161, upravující pravidla pro lepší vymáhání a modernizaci právních předpisů Unie na ochranu spotřebitele, doplňuje tzv. klamavá opomenutí ve směrnici 2005/29/ES o nový bod článku 7. Ten přináší novou povinnost. V případě, že obchodník zveřejňuje uživatelské recenze, bude muset informovat o tom, zda a jak zajišťuje, aby zveřejněné recenze pocházely od spotřebitelů, kteří produkt skutečně použili nebo si jej zakoupili.

Pokud e-shop má nastaveny procesy pro kontrolu uživatelských hodnocení, bude muset informovat také o tom, jak jsou zpracovávány. Například, zde jsou zveřejněny všechny recenze, ať už pozitivní či negativní. Za klamání spotřebitelů by také mohlo být považováno to, že obchodník bude vydávat recenze za uživatelské, přestože neučiní žádné kroky pro jejich ověření. „Za APEK budeme pozorně sledovat implementaci směrnice do českého práva a všechny budoucí výklady. Bohužel, právě nyní se potýkáme s tím, že Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR je v prodlení s projednáváním návrhů, která na e-commerce dopadají. V prostředí on-line podnikatelů tak vzniká nejistota, jaká pravidla budou kdy platit. To se tedy může projevit právě i na novinky, které EU připravila pro oblast uživatelských recenzí,“ uzavřel výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

APEK vyzývá k jednání – nekalá konkurence v e-commerce sílí

12. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prodejci z třetích zemí, především z Číny, představují významný problém pro český e-commerce trh. Nekontrolovaný příliv zboží roste tempem přesahujícím sto procent ročně a čínští prodejci, kteří zasílají své zboží přes platformy jako Temu nebo Aliexpress, už podle APEK vloni tvořili přes desetinu českého trhu. Čtěte více

Mall.cz se přesouvá na Allegro

11. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Značka Mall 31. března 2025 dokončí svůj přechod na platformu Allegro. Pro zákazníky to znamená zachování oblíbených služeb a výhod, jako jsou rychlé doručení, lokální tým zákaznické podpory a časté slevové akce, v kombinaci s výhodami Allegro a širokou nabídkou online tržiště. Čtěte více

DPD nabízí levnější doručení do výdejních míst a boxů včetně AlzaBoxů

5. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD reaguje na zdražování doručovacích služeb na českém trhu a díky své akci nabízí e-shopům doručení balíků do sítě více než 7 000 výdejních míst Pickup a boxů už od 46 Kč. Iniciativa by měla pomoci e-shopům udržet stávající zákazníky, přivést nové a konkurovat zahraničním hráčům. Čtěte více

E-commerce v roce 2025: Trendy, které rozhodnou o úspěchu

30. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Brilo)
E-commerce vstupuje do nové éry, která redefinuje způsob, jakým lidé nakupují a firmy prodávají. Rok 2025 se ponese ve znamení inovací, personalizace a technologických pokroků. Pro české obchodníky to znamená nejen příležitosti, ale i výzvy. Čtěte více