Tvůrci obsahu proměňují tok dat na internetu
„V dnešní době má téměř každý možnost stát se do jisté míry tvůrcem obsahu, ať už jde o tvorbu a sdílení fotek, obrázků nebo videí na sociální sítě, jako je Facebook, Snapchat nebo TikTok nebo o nahrávání libovolných videí třeba na YouTube. To vede k tomu, že stále více lidí nevyužívá už pouze download, ale také upload. Velmi podstatnou kategorií ve sdíleném obsahu u fixních i mobilních sítí je také komunikace, u které převažují videohovory,“ uvedl Jaroslav Cihelka, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.
„U fixních sítí můžeme vidět, že aplikace na sdílení souborů zastupují více než čtvrtinu celkového provozu uploadu, další v řadě je pak nahrávání videí se 13 % a komunikace s 11 %. U mobilních sítí je na prvním místě nahrávání na sociální sítě se 23 % celkového provozu, další v řadě je pak komunikace se 16 % a sdílení souborů s 15 %,“ dodal Jaroslav Cihelka.
U mobilních sítí jsou pro upload nejvýznamnější aplikace TikTok a Facebook Messenger s 8 %, následuje Snapchat a Amazon AWS se 6 %, a s 5 % se zařazují YouTube, Facebook a iCloud. U fixních sítí jsou výsledky odlišné, na prvním místě je iCloud s 9 %, navazuje FaceTime s 5 % a Google Cloud storage, Google, platformy YouTube a BitTorrent mají shodně po 4 %.
V kategorii sdíleného obsahu u fixních sítí reprezentuje prvenství doručování souborů (29 %) a streaming (19 %), u mobilních sítí je pořadí prvních dvou opačné, převažuje streaming (20 %) a až za ním je doručování souborů (16 %).
Údaje vyplývají z analýzy Sandvine zveřejněné českou společností ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.